”Det är en tragedi”

Förbundskaptenen orolig för speedwayens framtid

1 av 3 | Foto: BILDBYRÅN
Elitserieklubbarna har behövt ha med minst tre förare med svensk licens i matchtrupperna i elitserien. Men nu reduceras den siffran till två – något som gör att svenska förare riskerar att bli petade.
SPORTBLADET

ESS beslutade att minska kravet på antalet inhemska förare i elitserietrupperna.

Nu är Morgan Andersson orolig för svensk speedways framtid.

– Det här är en tragedi. Jag hoppas att beslutet rivs upp illa kvickt, säger förbundskaptenen.

De senaste åren har elitserieklubbarna varit tvungna att ta ut minst tre förare med svensk licens i matchtrupperna. Nu har ESS, elitserieklubbarnas samorganisation, beslutat att det nästa säsong räcker med minst två.

Bakom förslaget döljer sig Lejonen och lagledaren Anders Fröjd, som också är förbundskapten för juniorlandslaget.

”Dyra svenskar”

Enligt ESS-ordföranden Dan-Åke Moberg har Lejonen ”inte råd att betala dyra svenskar.” Om beslutet inte drevs igenom hotade Gislavedsklubben med att lämna ESS, vilket Rospiggarna gjorde i våras.

Svenska förare, som riskerar att bli av med sina jobb, rasar mot beslutet. Dackarnas Peter Ljung uppmanar till strejk och Ludvig Lindgren, som kört för Masarna i år, ställer upp utan att tveka.

– Absolut, men först behöver jag en plats att strejka ifrån. Med bara två svenskar kan det bli tufft att hitta en styrning för min del, säger Lindgren.

”Det här är helsnett”

Morgan Andersson, som också är lagledare för allsvenska mästarlaget Västervik, förstår förarnas oro.

– Hur det förslaget har kunnat gå igenom är en gåta. Ingen kan inbilla mig att det är billigare att betala 8 000 kronor för att få hit en polack. Det är vad resan och dieseln kostar. Det här är helsnett, säger förbundskaptenen.

– Alla förare har inte utvecklats av att vi har haft tre svenskar per lag, men ingen har blivit sämre. En speedwayförare blommar inte ut på en säsong utan kanske är som bäst mellan 28 och 32. Jag undrar hur de som är 20–25 tänker nu. Stackarna.

Fyra inhemska förare i Polen

I Polen, som leder utvecklingen i dag, är det obligatoriskt med fyra inhemska förare.

Nu går Sverige alltså åt motsatt håll, vilket öppnar upp för fler utländska förare i elitserieklubbarna. På grund av EU-reglerna kan inte Svemo, speedwayförbundet, lägga sig i frågan.

– Vi kommer att få en helt annan konkurrenssituation och jag är tveksam till att publiken vill se fler utlänningar, säger Morgan Andersson, som ifrågasätter hur det kom sig att just ESS, Elitspeedway Sverige Ekonomisk förening, fattade beslutet.

– Är det rätt fråga i rätt forum, till att börja med? De ska jobba med det kommersiella och sponsorer, inte vara delaktiga i en sådan här sak. På sociala medier har jag inte sett någon som ser en vits med det här beslutet.

Är du orolig för svensk speedways framtid?

– Ja, om det här går igenom. Definitivt. Jag har fått ett och annat samtal från folk som vill ventilera sina åsikter.

Är det inte anmärkningsvärt att juniorernas förbundskapten ligger bakom förslaget?

– Det är så dåligt som det rimmar. Det här är inte bra, kan man lugnt säga. Jag är en av dem som har velat gå åt andra hållet, som har förespråkat fyra svenska förare. Det hade bidragit till utvecklingen av svenska killar. Nu blir det en jävla karusell.

Kan Anders Fröjd sitta kvar som förbundskapten?

– Det är inte min sak att svara på, säger Morgan Andersson.

Sportbladet har varit i kontakt med Anders Fröjd, som befinner sig på semester och inte vill uttala sig före hemkomsten.