”Är dödsstöten för speedway i Stockholm”

Speedwaybanan försvinner från Gubbängens IP

Speedwaybanan försvinner från Gubbängens IP.
Foto: TT
Speedwaybanan försvinner från Gubbängens IP.
SPORTBLADET

Byggplanerna på en bandyhall i Tallkrogen flyttades till Gubbängen.

Detta innebär att en klassisk speedwaybana går i graven.

– Det här var dödsstöten för speedway i Stockholm. Det är tragiskt, säger den forne världsmästarföraren Anders Michanek till Sportbladet.

Det var förra vintern som Stockholms stad beslutade att bygga en ny bandyhall på Gubbängens IP i stället för i Tallkrogen, som det var tänkt från början.

Nu står det klart att effekten av detta blir att klassiska speedwaybanan – som går runt ytan där hallen ska byggas – måste asfalteras.

Bakgrunden till beslutet är att gruskorn inte ska komma upp på isytan, innan själva hallen byggs, och förstöra slipknivarna på ismaskinen.

Nya kylrör innanför ovalen håller på att läggas under konstgräsplanen i detta nu och en ny isbana ska finnas att tillgå redan till vintern.

Detta innebär att division 1-klubben Hammarby/Griparna fortsättningsvis måste hitta en ny bana att bedriva sin verksamhet på.

– Banan har sedan ett stort antal år haft inskränkningar och får av bullerskäl bara användas för körning vid nio tillfällen per år, säger Peter Ahlström, idrottsstrateg på Stockholms idrottsförvaltning, som förklarar att Hammarby har varit förstående till beslutet.

– De är införstådda med vad som händer. Vi träffade dem här om dagen och hade en bra dialog.

"Tråkigaste banan jag åkt på"

En som kört många varv på Gubbängens speedway-bana är Anders Michanek. Den flerfaldige VM- och SM-guldvinnaren, som har hunnit bli 73 år, ser både positivt och negativt på nyheten om att den enda speedwaybanan i Stockholms närområde går i graven.

– Jag ser det ur två aspekter. Banan som sådan får de gärna asfaltera för den var värdelös. Det är den tråkigaste banan jag åkt på,  så den kan de göra något annat med, säger han och tillägger:

– Det andra är att speedway i Stockholm försvinner för det finns ingen annan arena. Det är oerhört sorgligt och beklämmande.

Anders Michanek körde främst för Getingarna som aktiv och vann med laget hela fem SM-guld på Gubbängens IP på 70- och början på 80-talet.

Förståelse för beslutet

Banan har aldrig hållit någon vidare nivå, men förr i tiden bedrevs verksamheten runt speedway på ett betydligt mer professionellt sätt, enigt Michanek.

– Vi som körde på vår tid hade inga superlöner. Fanns det inte publik fick man inte betalt. Det hela började när Tony Rickardsson blev duktig och började trissa upp priset. Då skulle andra ha lika mycket. Men det fanns ingen som kunde betala det med 200 pers på läktaren.

Hur ser du på möjliheterna att bedriva verksamhet för speedway i Stockholm i dag?

– Nu när "Gubbis" försvinner blir det svårt. Hade Hammarby kunnat visa upp publiksiffror på 7000 hade de inte asfalterat banan, då hade den varit kvar. Men kommer det runt 200 är det ingen som bryr sig.

Anders Michanek fortsätter:

– Visst är det här dödsstöten för speedway i Stockholm. Det är tragiskt.

Det låter på dig som att du har förståelse för beslutet att asfaltera banan?

– Visst har jag det, med tanke på att det inte finns någon publik och att det inte sköts på ett riktigt sätt. Samtidigt tycker jag det är tråkigt att det inte finns någon speedwaybana kvar i Stockholm. Självklart.