Ensam är stark

Späckat tävlingsschema kan bli Göranssons segerrecept

Richard Göransson är ensam förare i WestCoast Racing, nu ska han utmana tvåbilsteamen om STCC-titeln.
Foto: Mediaempire
Richard Göransson är ensam förare i WestCoast Racing, nu ska han utmana tvåbilsteamen om STCC-titeln.
SPORTBLADET

Richard Göransson är ensam förare i WestCoast Racing i år.

Nu utmanar han tvåbilsteamen i jakten på segerbucklan.

Richard Göransson tror att segerreceptet blir att köra så mycket bil som möjligt.
Richard Göransson tror att segerreceptet blir att köra så mycket bil som möjligt.

Förutom Thed Björk och Robert Dahlgren är Richard Göransson den tredje utmanaren om STCC-titeln. I år är han ensam förare i WestCoast Racing. Tvåbilsteamet har valt en mindre kostym för att fortsätta hänga med i STCC.

– Vi hade ett val, för att kunna behålla kvaliteten var det bästa lösningen att bara ställa upp med en bil. Men ambitionen är att ha två bilar, så vi hoppas att det här bara är tillfälligt, förklarar Göransson.

Ovant att vara ensam förare

Han erkänner att det känns lite konstigt att vara ensam förare i stallet.

– Jag har aldrig varit det förut och det är både för- och nackdelar. Det blir ju hundra procent fokus på mig och jag får ju aldrig någon knäpp på självförtroendet. Men det är klart att jag kommer att sakna att ha någon som kan hjälpa mig i svåra racesituationer och teamet kan ju också göra utvecklingsarbetet snabbare med två förare, säger han.

I år har Göransson valt att köra utomlands, det blir en hel del tester men även långloppstävlingar. Göransson ska bland annat köra 24 timmars på Nürburgring.

– Jag tycker att det är kul att köra racerbil och trivs när jag får göra det så mycket som möjligt. Jag är inte så intresserad av teknik och i STCC har jag ju kört samma bil sedan 2006. Det sker ju inte något revolutionerande med bilarna, det är bara detaljerna som förbättras. Därför är det roligt att försöka utvecklas som förare, förklarar han för Sportbladet.

Gillar Nürburgring

I år blir det mycket körning på Nürburgring, Göranssons favoritbana.

– Den är lång och svår och man får träna både reaktionsförmågan och att anpassa sig till olika förhållanden när man kör där eftersom det är en så snabb bana också.

Men det är inte bara bilkörningen som ska bli Göranssons vinnarvapen. Den fysiska träningen är också viktig.

– Jag tränar alltid mycket, det är en av mina hobbies. Som racerförare behöver man ha bra självförtroende och det kan man inte ha om man inte är tränad, säger Richardsson som varvar roddmaskin med längdskidåkning, löpning och styrketräning.