De vill stoppa hans superbil

Konkurrenterna kritiska till Ekbloms Scirocco: ”Något som inte stämmer”

Fredrik Ekblom är nöjd med sin ”månraket” – men konkurrenterna är inte lika glada. Obs! Bilden är ett montage.
Foto: scanpix, bildbyrån
Fredrik Ekblom är nöjd med sin ”månraket” – men konkurrenterna är inte lika glada. Obs! Bilden är ett montage.
SPORTBLADET

GELLERÅSEN. Här är superbilen som gör Fredrik Ekblom till en het utmanare i kampen om STCC-titeln. Den kraftfulla Sciroccon är så snabb att konkurrenterna kräver regeländringar för att stoppa den.

– Bilen går som en månraket, säger Ekblom själv.

Överlägsen i kvalet, seger i första heatet och högst totalpoäng av alla. Fredrik Ekblom var STCC-tävlingens stora vinnare på Gelleråsen.

Bakom succén ligger ett kontroversiellt bilbyte.

– Den nya bilen är bättre på alla punkter. Det är jävligt kul att få jobba med en bil som svarar så perfekt på de inställningar vi gör. Den går som en månraket, säger en mycket nöjd Fredrik Ekblom till Sportbladet.

Under den blott andra tävlingshelgen med sin nya Volkswagen Scirocco tog Biogasteamet en historisk dubbelseger genom Fredrik Ekblom och Patrik Olsson.

Kritik mot bilen

Och efter sammanlagt 35 poäng i går utmanar Ekblom plötsligt toppduon Göransson/Dahlgren på allvar när tre tävlingar återstår. Men framgången rör även upp starka känslor hos konkurrenterna som är starkt kritiska till den nya superbilen. Anledningen är att den anses orättvis.

– Ekblom är en schysst förare men bilen går för fort. Det är något som inte stämmer med effekten i motorn, säger totaltvåan Robert Dahlgren.

– Det går inte att rå på dem som det är nu. De tar oss med 15–20 meter bara på rakan. Som förare vill jag bli bedömd för att jag gör ett bra jobb. Inte för att någon annan har en turbo, säger Thed Björk i Flash Engineering.

Medan övriga bilar kör på bensin eller etanol använder Fredrik Ekbloms team biogas. Det miljöprofilerade drivmedlet är cirka 20 procent mindre effektivt än bensin och för att kompensera den lägre effekten görs vissa undantag för biogasteamet.

Vill inte ändra

Ett av dem är att de som enda team tillåts använda turbo.

– Så måste det vara. Deras bilar skulle bli för långsamma annars. Men en turbo är svårkontrollerad och du kan inte veta hur många extra hästar som du kan få ut av den, säger Volvos teamchef Christian Dahl som lägger över skulden på STCC:s reglemente.

– De har tagit på sig att balansera den här ojämnheten med viktsystem och olika typer av restriktioner för bilarna. Men det fungerar inte. Det är bara att titta på hur det ser ut i dag.

STCC:s tekniska chef Johnny Haraldsson tar lätt på kritiken.

– Vi jobbar för att bilarna ska ha samma förutsättningar. Men vi kan inte hålla på och ändra reglerna fram och tillbaka så fort någon är kritisk, säger han.

FAKTA

Ekbloms superbil

Märke: VW Scirocco.

Prestanda: 0-100 km/h på cirka 4,5 sekunder.

Toppfart: 240 km/h.

Motor: 4 cylindrar, 1998 cc, 4 ventiler/cylinder (dvs 16 ventiler), turbomodifierad och anpassad efter gasdrift.

Effekt: 280 hästkrafter.

Vikt: 1 170 kg inklusive förare.

Transmission: Lüt­gemayer, 6-vxl sekventiell med 20 separata utväxlingar.

STCC, Gelleråsen

Fredrik Ekblom 35 p

Thed Björk 30 p

Dick Sahlén 29 p

STCC Topp 10

1. Richard Göransson, WestCoast Racing 177 p

2. Robert Dahlgren, Polestar Racing 170

3. Fredrik Ekblom, Team Biogas.se 156

4. Dick Sahlén, Mattias Ekström Junior Team 128

5. Mattias Andersson, MA:GP/IPS 121

6. Patrik Olsson, Biogas.se 110

7. Thed Björk, Flash Engineering 99

8. Tommy Rustad, Polestar Racing 62

9. Johan Stureson, MA:GP/IPS 62

10. Jan Nilsson, Flash Engineering 53

Efter 6 av 9 deltävlingar