Bestraffningar avgjorde STCC

”Han blev lurad av säkerhetsbilen”

Chevrolet-förarna Rickard Rydell och Michel Nykjær.
Chevrolet-förarna Rickard Rydell och Michel Nykjær.
SPORTBLADET

Mästerskapsledaren straffades.

Det betyder att titelkampen i STCC hårdnar.

–  Johan blev lurad, säger Volkswagens Tommy Kristoffersson.

När STCC gästade Danmark lyckades Chevrolets danske förare Michel Nykjær vinna det första loppet och vara tvåa i det andra.

Närmare 7000 åskådare kom till Jyllandsring  och fick se dansken  vinna från pole position.

- Helt fantastiskt att få vinna ett STCC-race inför min hemmapublik här på Jylland! Det här har varit en näst intill perfekt helg för mig, och med en andraplats i Race 2 kunde det knappast ha blivit bättre, säger han i ett pressmeddelande och han passade på att kritisera tävlingsledningen för att mästerskapsledaren Johan Kristoffersson inte fick mer än tre sekunders tidstillägg för sin felaktiva start i det andra loppet.

Kristoffersson tappade placeringar

Bestraffningen gjorde att Kristoffersson rasade från plats ett till tre, Patrik Olsson tog över segern (hans första för i år)  och Nykjær flyttades upp från plats tre till två.

- Det har dock varit väldigt tufft ute på banan och jag måste säga att jag är förvånad över beslutet att ge Johan Kristoffersson ett så lindrigt straff för den felaktiga starten när jag själv dömdes bort helt och hållet för precis samma sak på Ring Knutstorp

tidigare i år, säger Chevroletföraren.

-  Vi måste tävla på lika villkor, men bortsett från det är jag förstås väldigt, väldigt glad över att ha plockat mest poäng av alla i helgen och närmat mig toppen i kampen om titeln.

Volkswagen Team Biogas har protesterat mot det tidstillägg som drabbade Johan Kristoffersson.

– Jag trodde att det skulle bli ett formationsvarv till eftersom säkerhetsbilen inte släckte lamporna på taket eller vek av in i depån. Därför kom jag efter, men lyckades ändå bromsa mig förbi Gené i den första kurvan och ta ledningen i loppet, säger Johan Kristoffersson i ett pressmeddelande och hans teamchef Tommy Kristoffersson är inne på samma linje och anser att Johan blev lurad av säkerhetsbilen.

Jämnt i topp när två deltävlingar återstår

Johan Kristoffersson leder mästerskapet när två deltävlingar återstår. Han är åtta poäng före Rickard Rydell, fjolårsmästaren som var tvåa i det första racet  och fyra i det andra.

- En väldigt händelserik dag för min del. I det första racet startade jag trea och tog mig upp på andra plats i den första kombinationen av kurvor, och sedan kunde jag och Michel dra ifrån resten av fältet och ta en skön dubbelseger, säger Rydell.

- Race 2 var mer komplicerat, och kompromissades redan innan start när jag blev fråntagen min pole position. Efter att ha blivit påkörd av Santosh Berggren kom jag upp på banan igen sist av alla, och från det utgångsläget är jag definitivt nöjd med att ha kört till mig en fjärdeplats.

Nästa deltävling, den näst sista, avgörs på Knutstorp Ring den 7-8 september

FAKTA

STCC, Jyllandsringen Danmark, 26 augusti

Race 1

1) Michel Nykjaer, Chevrolet Cruze, 23.57,794

2) Rickard Rydell, Chevrolet Cruze, + 1,004

3) Johan Kristoffersson, Volkswagen Scirocco, + 6,511

4) Patrik Olsson, Volkswagen Scirocco, + 8,841

5) Johan Stureson, Volkswagen Scirocco, + 12,973

6) Jordi Gené, Volkswagen Scirocco, + 13,206

Race 2

1) Patrik Olsson, Volkswagen Scirocco. 22.36,341

2) Michel Nykjaer, Chevrolet Cruze, 22.36,602

3) Johan Kristoffersson, Volkswagen Scirocco, 22.38,323

4) Rickard Rydell, Chevrolet Cruze, 22.42,242

5) Jordi Gené, Volkswagen Scirocco, 22.48,760

Johan Stureson, Volkswagen Scirocco, bröt

Förarmästerskapet efter 6 av 8 deltävlingar

1) Johan Kristoffersson, 202 poäng

2) Rickard Rydell, 194

3) Michel Nykjaer, 182

4) Tomas Engström, 145

5) Patrik Olsson, 128

6) Johan Stureson, 111

7) Jordi Gené, 108