Guldvapen 1: Ipad-formulär

Näringsexpert ska få blågula damerna att orka hela vägen i OS

Klicka på bilden för större version.
Klicka på bilden för större version.
SPORTBLADET

SOK:s näringsexpert är ­inkopplad och varje kväll måste spelarna fylla i ett formulär på fysiologen ­Helena Anderssons Ipad.

Med stenhård kartläggning ska fotbollslandslagets ledning se till att spelarnas krafter räcker ända till OS-final.

– Vi har lagt fokus på hur de ska klara åter­hämtningen bättre, ­matchschemat är tajt, ­säger Helena Andersson.

Helena Andersson, landslagets fysiolog.
Helena Andersson, landslagets fysiolog.

En avgörande faktor under OS-fotbollen blir orken. Spelschemat är tajtare än under VM i fjol och spelarna har bara tre dagar mellan matcherna.

Snittvärdet (se artikeln intill) på spelarnas uthållighet har blivit bättre och med förbättrad kondition ökar möjligheterna till snabb återhämtning.

Men ledningen för damlandslaget nöjer sig inte med det.

För att ha fräscha spelare inför varje match vidtar man en rad åtgärder för att öka återhämtningen.

– Vi har sedan början av året lagt fokus på att få till en bättre återhämtning. Vi har satsat på kost, vätska och sömn, säger landslagets fysiolog Helena Andersson.

Mäter mängden sömn

Kontrollen av spelarna blir omfattande.

Spelarna måste varje kväll fylla i ett formulär på fysiologens Ipad och svara på frågor om hur de sovit, vad de ätit, druckit och hur de mår.

– Vi vill veta hur många timmar de sover, hur mycket sammanhängande sömn de fått. Vi mäter förstås pulsen med pulsklockor under träningspassen som en indikation, men det är viktigt att få den subjektiva uppfattningen också. Ipaden får ligga framme under kvällsfikat så får alla skriva i, säger idrottsfysiologen Helena Andersson.

Inget åt slumpen

Hon sparar ner all data och vid avvikelser kan landslagsledningen sätta in rätt åtgärder när det gäller hur hårt spelarna ska träna, om de behöver mer vila, få i sig mer vätska eller mer mat.

– Vi har i år främst jobbat med tajmingen på när spelarna äter vad. Vi vill att de snabbt efter träning eller match ska få i sig kolhydrater, säger Helena Andersson.

Det innebär att spelarna kommer att dricka en återhämtningsdryck direkt efter passet, samma som herrlandslaget använder, och sen äta en banan eller någon form av protein.

Sedan inom ett par timmar efter match eller träning äter spelarna en rejäl måltid. Fotbollslandslaget har kopplat in Linda Bakkman, SOK:s kostrådgivare och näringsfysiolog, som specialkomponerat varje meny för fotbollslandslaget.

I jakten på en OS-medalj lämnas inget åt slumpen.

Så ska spelarna återhämta sig snabbt under OS

KOSTEN

Snabbt efter träning äter spelarna en banan och någon form av protein. Inom ett par timmar efter match/träning serveras en måltid. SOK:s näringsexpert Linda Bakkman har specialkomponerat de menyer som landslagets kock tillagar på plats. Näringssammansättningen är anpassad efter belastning och behov.

DRYCKEN

Direkt efter -träning fyller -spelarna på med en återhämtningsdryck. Deras -vattenintag kontrolleras med hjälp av formuläret.

SÖMNEN

Sömnen är viktig för återhämtningen. Varje dag får spelarna svara på om de sovit bra. ”Den sammanhängande sömnen är viktig för dem att få” säger landslagets fysiolog Helena Andersson. Men det finns ingen ”läggtid”. Frukosten serveras mellan åtta och tio så de som vill sova längre kan ligga och dra sig.

RESORNA

På resorna mellan matcherna och även i bussen till och från matcher och träningar använder vissa spelare kompressionsstrumpor. Syftet är att minska inflammationen i benens muskler. ”Det är samma princip som vid isbad till exempel”, säger Helena Andersson.