Så går Lidberg upp fem kg på ett dygn

Jimmy Lidberg.
Foto: SCANPIX
Jimmy Lidberg.
SPORTBLADET

LONDON. Du kan ändra din vikt med fettkurer, LCHF-dieter och ­proteinpulver. Eller så gör du som Jimmy Lidberg.

För att komma i OS-form smäller brottaren i sig så mycket dryck och mat att han går upp fem kilo på 18 timmar.

För två veckor sedan vägde ­Jimmy Lidberg 103 kilo, sju över maxgränsen för hans viktklass. Det var enligt planerna.

Sedan dess har guldhoppet i ­grekisk-romersk stil behållit samma slags kost, men slevat upp mindre på tallriken. När han landade i London var portionerna en femtedel av vanliga storleken, men ­ändå återstod drygt tre kilos bantning inför måndagens invägning.

– Det är tufft eftersom jag får äta väldigt lite. Nu är det mycket vätska att tömma. Jag ska äta och dricka ganska lite, ha mycket kläder, ­brottas, jogga, basta och hålla igång. Sista svettningen försvinner 1,5–1,7 kilo, säger Lidberg.

Vägs bara en gång

Efter invägningen har viktkorrigeringen bara nått drygt halvvägs. Den 30-årige boxaren tänker hastigt ta tillbaka förlorade kilon också. Till skillnad från boxarna vägs bara brottarna en gång, vilket gör att de därefter saknar restriktioner.

Jimmy Lidbergs premiär sker framåt tisdagskvällen. Det ger ­honom mellan 18 och 20 timmar att lassa in, utan att falla över i frosseri.

– Av de sju kilo jag har bantat går jag upp mellan fyra och fem igen. Jag brukar gå upp fyra-komma-fem, säger han. 

Hur går det till?

– Kroppen suger åt sig som en svamp. Men pressar du i dig blir du slö. Jag återställer vätskan, dricker små mängder och äter normal­portioner.

Så du måste äta... fem–sex kilo mat?

– Nja. Jag dricker sju liter vätska och kroppen släpper inte ifrån sig lika mycket. Sedan äter jag två måltider på kvällen, frukost, lunch...

Lidbergs diet:

1. Drick lite hela tiden: Du måste få i dig sju liter, så då går det inte att klunka. Lidberg har alltid en flaska dryck intill sig och håller ett jämnt intag.

2. Ät en stadig middag: Magsäcken har krympt av att portionerna under bantningen varit en femtedel så stora som vanligt. Så första middagen får inte bli för rejäl, då säger magen ifrån.

3. Ät en stadigare andramiddag: Vänta någon timme och ät massor. Lidberg ser det som viktig att få i sig en bra blandnin av ­protein, fett och kolhydrater, så ”vanlig kost” ger bäst resultat.

4. Ta en nattmacka: Ha mat bredvid dig i sängen. Ställ en klocka. När det ­piper så famla mot nattduksbordet. Ät. Och glöm inte det kontinuerliga drickandet.

5. Plocka för dig av frukosten: Få i dig en rejäl, blandad frukost även om du inte är hungrig. Inga laboratorieframställda mirakelmedel, bara rejält med mackor och pålägg och juice.

6. En sista lunch: Sista chansen att plocka de sista hektona. Gör det.