Scherman: Viasat håller hög kvalitet

Viasat storsatsar på OS i Rio.
Viasat storsatsar på OS i Rio.Foto: PONTUS ORRE
SPORTBLADET

OS-festen har startat.

Och det är dags för hela svenska folket att lämna grottan och se ljuset.

Viasat kostar – men håller högsta kvalitet.

Jag har slagit på Viaplay på min Apple-TV. Stor bildskärm och knivskarp bild. Menyn är överskådlig. Här finns allt – kvällens sändningar, sammandrag från i går, tablåer och tidigare dagar.

Jag var kritisk mot MTG och OS i Sotji för två år sedan. Det tog sig efter ett tag. Men nu i Rio är det superhög kvalitet direkt. Vem slår detta?

Jag bläddrar i senaste rapporten från Sveriges Annonsörer. Undersökning som visar att mer än hälften av alla i Sverige helst vill se sommar-OS i SVT. 51 procent mot 15 för Viasat och TV3.

Herregud!

Vi är kvar i grottan, alltså stenåldern. Ingen reklam runt grottmålningarna och så tror vi tydligen fortfarande att SVT är gratis. Jag tar mig för pannan och fortsätter titta på Viaplay.

Världen är förändrad

Känner att jag måste ta detta grundligt. Det var alltså 1989 vi rycktes upp ur vår oskuld. Jan Stenbeck snodde hockey-VM från svenska folket. Så kändes det.

Folkstormen handlade om att public service skulle sända alla VM, EM och alla OS. Ingen annan kunde, eller skulle få chansen. Och vi skulle få titta gratis utan avbrott.

Vem f-n visste då vad TV3 var, och vad tv-reklam betydde? Och vem var den där Stenbeck? Men detta är nu mer än ett kvarts sekel sedan.

Världen är faktiskt förändrad, och tv:s värld har genomgått en revolution. Priset för sporträttigheter har stigit upp i himlen. Och OS är lika kommersiellt som vilken vanlig reklam-tv-kanal som helst. Man kan ibland tro att det är Coca-Cola som arrangerar OS, eller något annat stort multinationellt bolag.

Ingenting är gratis

SVT har ingen ensamrätt på svensk fotboll, ishockey eller handboll. VM, EM och OS sommar och vinter dansar runt mellan MTG, SBS Discovery, TV4 och så lite SVT.

Vi tv-tittare betalar snällt, tittar surt på reklam och betalar licens på 2 216 kronor om året. Sistnämnda tydligen utan att vi tänker på pengarna och att SVT i detta perspektiv är som vanlig betal-tv – men med skillnaden att man måste betala. Ingenting är längre gratis. Och det är reklam överallt – i tv:n, på arenorna, på idrottskläderna. Även i SVT som tar in sponsorpengar närmast oförblommerat.

Det är därför jag skriver ”stenålder” om viljan att få se sommar-OS på SVT. Nästan som vi är ett land av bakåtsträvande, försoffade och förlegade neandertalare. Kom igen folket, det är en ny härlig tid med massor av tv-möjligheter.

En storsatsning

Jag ringer MTG:s vd Anders Jensen, som inte heller förstår varför SVT skulle vara bäst i världen. Jag, som själv varit vd på TV4, har svårt att tro att SVT skulle ha haft råd att komma upp till MTG:s nivå. OS i Sotji och i Rio har enligt mina källor kostat 250 miljoner kronor. Och så all produktion, teknik och personal. Säkert ett par hundra till för båda platserna. Det närmar sig en total faktura på en halv miljard kronor för dessa två OS. Anders Jensen vill inte säga något om miljonerna. Men han slår fast att satsningen saknar motstycke. Han rabblar siffror:

4 programledare, 25 experter, 22 kommentatorer, 6 flygande reportrar med esset Lasse Bengtsson i spetsen. Det blir bort 60 totalt.

Lasse Bengtsson ger jag stort hjärta och stort ”gilla”. Lasse var en av ”fyrans” mest suveräna programledare. Grattis MTG!

Mer siffror från Jensen:

Totalt 13 OS-tv-kanaler varav 11 helt domineras av OS. 3 studios och MTG en av få tv-kanaler med studio inne på arenan. Ny teknik som Ultra HD i flera sändningar och även VR-teknik som med cyklopöga från Samsung gör att man ser i 360 grader och virtuellt närmast kliver in på arenan och upplever OS-invigningen.

Se ljuset, Sverige

Eftersom det tog ett tag innan jag lyfte på hatten när MTG körde OS i Sotji för två år sedan kan jag utan prut göra det nu direkt från start. Det här är svårslaget, och framför allt – det finns inget axiomatiskt som säger att SVT är bättre.

Jag tror tvärtom i det här fallet då jag inte ser hur vår licensfinansierade tv skulle kunna vara i närheten av denna gigantiska ekonomiska storsatsning.

Och Anders Jensen, som alltså inte bekräftar några siffror, säger i alla fall att satsningen går med vinst. Och det är helt okej att SBS-Discovery tar över OS-stafetten efter Rio, tycker han. MTG tänker satsa ändå, det finns mer sport att köpa.

MTG sänder 14 000 timmar live-sport på ett år. SVT ungefär 2 500. Det är dags att sluta med skitsnacket att de kommersiella kanalerna inte kan, och att det bara är SVT som klarar uppdraget med OS, VM och EM.

Kära folket, kliv ut ur stenåldersgrottan och se ljuset! Nej, SVT är inte gratis. Och inte heller fritt från reklam eftersom sponsorskyltarna står som spön i backen. Det borde inte vara 51 procent som vill se OS i SVT enligt den undersökning Sveriges Annonsörer låtit opinionsundersökningsföretaget Novus göra. Det borde inte spela någon roll om det är kommersiell TV eller public service.

Jag kommer att sitta bänkad framför min stora skärm, Apple-TV och Viaplay. Knivskarp bild och samma med kommentatorer, experter och reportage.

Grattis svenska folket!