Publiken sviker – kanske dags för tidiga lopp?

Leif Holmqvist: Det behövs radikala grepp

SPEL

Hemmaidolen Revenue visade upp sig och gjorde sin plikt i V75 i lördags.

Men inte ens en stjärna av den här kalibern verkar dra några större folkmassor.

5 000 personer på plats får väl ändå betecknas som godkänt numera och Jägersro är en av de få banor som kan matcha publiksiffrorna från förra året. Solvalla har till exempel problem med att få 3 000 människor att gå genom vänd-korsen när det körs V65 på onsdagarna och då räknar man ändå in all personal. Så trenden är klar, den vikande publikkurvan fortsätter. Sammanlagt tappade travet tio procent i januari på redan urusla siffror.

Dåliga tider

En bidragande orsak är förstås det stora tv-utbudet och det utbyggda direktspelet. Men också de sega och otidsenliga tävlingarna gör att folk skippar travet.

Det har gjorts lite halvhjärtade försök att få tillbaka publiken. Bergsåker satsar på något man kallar Supertorsdag med bland annat lite Happy Hour-priser på öl och reducerade priser på taxi. Premiären räknade man in 1 208 personer vilket säger lite om vilka problem man har att tampas med.

Bergsåker har i varje fall begripit att någonting måste göras om inte travbanorna skall avfolkas helt och hållet men jag tror att det behövs betydligt radikalare grepp.

Snabba och tidiga tävlingar

Varför satsar ingen bana på att köra riktigt snabba tävlingar med start på runt fyrasnåret? Går det inte är det bara att återgå till det gamla receptet och värna om den lilla hårda kärna som kommer i alla väder och där medelåldern nu börjar närma sig 60-strecket.

Parbet, ett privat spelbolag som försöker slå sig in på den svenska marknaden, meddelade i fredags att man gjort en kupp mot ATG genom att ha köpt upp det mesta av reklamplatserna på travbanan i Malta. Meningen var väl att reklamen skulle gå rakt in i till alla spelsugna som kollade på tipslördag.

Men jag undrar om dom inte sköt sig själva i foten. ATG har stor makt över travsändningarna och Parbets reklamskyltar censurerades effektivt.

Men nu har dom i alla fall fått reklam här.

Leif Holmqvist