Så blir ATG:s nya webbsatsning

”Vi måste hinna ikapp verkligheten”

SPEL

Snart kommer travälskarnas dröm.

I början av nästa år lanserar ATG en ny version av sin webbsajt atg.se.

Information, spel och livelopp kommer att finnas snyggt och enkelt paketerat tillsammans.

STORA PLANER I början av nästa år lanserar ATG och Remy Nilson sitt senaste projekt.
Foto: HANNA TELEMAN
STORA PLANER I början av nästa år lanserar ATG och Remy Nilson sitt senaste projekt.

ATG:s senaste projekt har varit mycket hemligt. Men i dag kan Sportbladet avslöja planerna och det pågående arbetet med företagets nya webbsajt.

Ett nytt atg.se är något som vd:n Remy Nilson känner starkt för. Han vill själv inte nänma några detaljer, men bekräftar uppgifterna.

– Vår webbplats ska bli mer upplevelserik. Vi är lite sent ute, vi måste hinna i kapp verkligheten, säger Remy Nilson.

I början av nästa år ska den nya funktionaliteten finnas ute. ATG brukar lansera sina nyheter vid vältajmade tillfällen.

Enligt uppgifter till Sportbladet har en tanke varit att sajten ska släppas efter Prix d’Amerique.

– Jag vill inte gå in på några datum. Vi vet hur svårt det kan vara att planera i datasammanhang. Det är viktigt att allt fungerar först, säger Remy Nilson.

Mycket rörliga bilder

Tankarna kring satsningen är att alla moment integreras. Det ska bli roligare, mer levande och större interaktivitet för besökarna.

Inget ska saknas.

Här är några delar av funktionaliteten:

Information, spelinlämning och livelopp genom ATG Live ska hänga ihop.

Nyheterna och informationen uppdateras kontinuerligt så att sajten hela tiden är levande, före loppen ska det senaste rullas ut in i det sista.

Mycket rörliga bilder med kuskintervjuer, rapporter från stallbacken och värmningsinformation.

Utbyggd statistikdel så att vid fakta om en hästs tidigare resultat så ska man även kunna se rörliga bilder på loppen.

Hård konkurrens

Allt matnyttigt som den travintresserade behöver ska finnas före, under och efter loppen. Det kan bli svårt att lämna datorskärmen.

Naturligtvis är det för att bland annat kunna bemöta konkurrensen från pokern.

– Vi måste finnas där kunden finns. All tillväxt kring spel finns på nätet. Vi ska inte kämpa emot de behoven. Men jag tror ändå att majoriteten av spelen fortfarande kommer lämnas in hos ombunden och på banorna. Det finns behov av mötesplatser och de ska vi fortsätta vara rädda om, säger Remy Nilson.

ATG Live första steget

Mattias Karlsson