Svenska Spel ökar utbudet

”Vi får konkurrera med annat än återbetalning”

SPEL

Dagens Lången-program innehåller 120 matcher.

Svenska Spel vill möta konkurrensen från nätbolagen.

– Vi måste spetsa oss, säger Staffan Rehnström, gruppchef för Oddset.

När Oddset lanserades 1986 innehöll Lången 40 matcher i veckan.

Nu går Svenska Spel från 80 matcher gånger två i veckan till 120 matcher gånger två i veckan.

Ett nytt program kommer varje tisdag och fredag.

– Det har länge varit ett önskemål. Vi har tidigare varit tvungna att plocka bort många spelobjekt som vi viljat ha med. Nu är inte längre tekniken en bromskloss för oss, säger Staffan Rehnström.

Vad är det vi kommer få se mer av på Lången?

– Fransk och tysk fotboll, andra fotbollsligor som till exempel Turkiet, fler inhemska ligor som fotboll ner till division 2 på sommaren, mer bandy och handboll och mer alpint och längdåkning.

Varför har ni alpint och längd på Lången i stället för som head-to-head på Mixen?

– Lången når fler spelare. Alpint har varit jättepopulärt under pågående VM och många vill kombinera med att spela till exempel på Mora i elitserien i ishockey.

Ombuden dominerar

Med 120 matcher möter Svenska Spel det bredare utbudet som finns hos de konkurrerande nätbolagen.

– Hos oss är det fortfarande spel hos ombuden som dominerar, på Lången sker 85 procent av spelet där. Tyvärr har vi inte tillstånd så att vi kan konkurrera med återbetalningen, vi får spetsa oss genom annat, säger Staffan Rehnström.

Populärast att spela på Lången är elitserien i ishockey, Champions League, Premier League och allsvenskan i fotboll.

I Sportbladet får du varje dag hela Lången-listan, tips, kommentarer och nätbolagens odds.

Mattias Karlsson