”Spelarna ska få ha valfrihet”

Spelbolagen ger sina argument om spelmonopolets framtid

vill ha valmöjlighet Betssons vd Pontus Lindwall vill avskaffa spelmonopolet för att kunderna själva ska få sin egen valfrihet. Här nedan ger flera spelbolag sin syn på det svenska spelmonopolet
Foto: minimedia
vill ha valmöjlighet Betssons vd Pontus Lindwall vill avskaffa spelmonopolet för att kunderna själva ska få sin egen valfrihet. Här nedan ger flera spelbolag sin syn på det svenska spelmonopolet
SPEL

I går rapporterade Sportbladet Spel om att utländska spelbolag kan få agera i Sverige genom att betala licens.

I dag följer vi upp med spelbolagens argument för spelmonopolets vara eller icke vara.

Vad är era argument för att det svenska spelmonopolet ska finnas kvar?

Svenska Spel:

– Jag har ingen åsikt om vi ska ha ett monopol eller inte i Sverige. Det viktiga är att det är ordning och reda på spelmarknaden i landet. Det kan vara ett monopol eller licenssystem som vi ska ha men just nu talar mycket för licens.

– Det viktiga är att det sociala ansvarstagandet sätts i fokus och att de som inte har licens hålls borta. Vi måste helt enkelt hitta ett sätt att skydda marknaden från spelbolag som inte har licens, säger Andreas Jansson, informationschef på Svenska Spel.

Vad är era främsta argument för att det svenska spelmonopolet ska rivas?

Ladbrokes:

– Spelkonsumenterna betalar i dag hårresande priser på monopolets produkter, där priset är detsamma som återbetalningsgraden till spelkonsumenterna. Det finns inget sunt argument varför just spelkonsumenter ska straffskattas, speciellt som ingen enda studie pekar på att ett högre pris på något sätt minskar problemspelande. Notera att andelen svenska spelare som ligger i zonen för problemspelande är cirka 2 procent, en siffra som är helt homogen med alla andra länder i världen. Den är också i paritet med Storbritannien som är en konkurrensutsatt och reglerad marknad sedan många år.

– Det finns inte något rationellt argument för varför staten skulle vara bättre lämpad att efterfölja ett regelverk än en kommersiell aktör, tvärtom. Spelbolag lever av att sälja enbart spelprodukter och är därmed absolut nödgade att till punkt och pricka följa de regelverk som åläggs oss. Missköter vi oss ska vi bli av med licensen och därmed mista hela vår affärsverksamhet och intäkt.

– En kiosk eller restaurang som i dag är ombud för Svenska Spel och som inte sköter sig kan i sällsynta fall bli av med tillståndet att sälja spelprodukter men kan då luta sig tillbaka på sin kärnverksamhet. Incitamenten och riskerna är helt enkelt inte tillräckligt starka för att framtvinga absolut efterlevnad och kontroll, säger Lasse Dilschmann, vd på Ladbrokes.

Unibet:

– Staten ska reglera spelmarknaden, inte agera på den. En sund konkurrens skulle innebära bättre villkor för alla som tycker om sport och spel. Televerket och TV är två exempel på monopol som har avvecklats till glädje för konsumenterna. Över 2 000 krogar har i dag tillstånd att erbjuda spel på statens enarmade banditer.

– Vi har betydligt bättre verktyg för att arbeta med spelansvar och ålderskontroller än vad till exempel en pizzeria har. Konkurrens innebär också mer spelansvar. För några år sedan saknades det till exempel åldersgränser för flera av Svenska Spels produkter. Konkurrensen från oss och andra privata spelföretag har lett till att Svenska Spel har fått se om sitt hus och bland annat infört åldersgränser och börjat ta spelmissbruksfrågorna på allvar.

– Spelandet drar in mycket pengar till staten, därför är det såklart svårt att släppa monopolet. Men regeringen ska inte använda spel för att finansiera statskassan. Det är omöjligt att bedriva en ansvarsfull spelpolitik samtidigt som spelmonopolet är en kassako. Dessutom är det olagligt och strider mot EU:s princip om fri rörlighet, säger Petter Nylander vd på Unibet.

Betsson:

– Vi anser att spelmonopolet måste avskaffas helt enkelt därför att vi står för valfrihet. Betsson anser att spelkunder ska få utvärdera olika bolag och spelsajter när de beslutar var de vill lägga sina spel och inte vara hänvisade till ett bolag som har monopol. Detta synsätt har vi för övrigt på alla möjliga tjänster och produkter eftersom vi vet att konsumenter gynnas av mångfald.

– Monopol leder enligt all forskning till att tjänsterna inte utvecklas lika starkt som om de var konkurrensutsatta samt till att priserna inte blir marknadsmässiga. Allt detta är givetvis negativt för kunderna. Kundernas ställning har förbättrats avsevärt inom till exempel telekom sedan Televerkets (i dag helt otänkbara...) monopol avskaffades.

– I framtiden kommer man att se tillbaka på spelmonopolet med samma skeptiska syn. Vi anser att monopolbolag som till exempel Svenska Spel ska kunna fortsätta erbjuda spel. Det viktiga med monopolets avskaffande är dock att kunderna ska kunna välja var de köper sina spel, på samma sätt som de kan välja produkt inom alla andra produktområden, säger Pontus Lindwall, vd på Betsson.

Expekt:

- Konsumentskydd brukar ju användas som ett försvar för monopolet men det är lätt att se att det inte håller som argument längre med tanke på att staten endast vill försvara sina intäkter med ett spelmonopol. Vi ser detta helt ur spelaren och individens perspektiv. Han eller hon ska helt fritt och när hon vill kunna välja den vara hon vill ha.

– Det är som en prismärkningsjämförelse. Kostar smöret fem kronor mindre i ena affären går du dit. Har du chansen på 100 kronor mer i vinst på en match går du dit där du erbjuds det. Konkurrens på lika villkor kommer att gynna kunderna, säger Dan Vikman, informationschef på Expekt.

Betfair:

– Sättet man motiverar spelmonopolet på är inte trovärdigt. Social hänsyn är den enda anledningen som EU har godkänt som anledning till att motivera ett spelmonopol. Andledningen att Sveriges monopol hotas dra in i EU-domstolen är att man, helt korrekt, inte köper de argument som Sverige använder för att motivera monopolet.

– Svenska Spel tar på intet sätt ett större socialt ansvar än någon av de stora privata aktörerna som Betfair. Svenska Spel har tvärtom visat upp besvärande sidor både vad det gäller agressiviteteten i sina marknadsföringsbudskap där man målar upp scenarion om livstids ekonomiskt oberoende som följd av spel på sina produkter samt kontroll av minderåriga i sina spelbutiker.

– Som så ofta är i monopolsituationer är det kunden som är den stora förloraren. Hos oss går minst 95 procent av de satsade pengarna tillbaka till kunderna, hos monopolet är detta mellan 60-70 procent. Genom att tillåtas en närvaro i landet öppnas möjligheter till dialog för att kunna bidra till den inhemska idrottsrörelsen, en dörr som nu är stängd av monopolet. I England ger vi varje år mycket stora belopp till galoppsporten, sporten som låg till grund för företagets framgångar, säger Klas Winberg Sverigechef på Betfair.

Daniel Söderbäck
Jonas Blomquist
Minimedia