WIKDAHL: Inte så hett som vi tror

SPORTBLADET

Det hela är ganska enkelt: Funkar det inte – byt bort det mot nåt som gör det.

TV4 har knappast blivit blåsta.

Man har bara insett att ett fotbollsmagasin inte är vad man behöver just nu.

Så TV4 byter grejer med SVT – ett fotbollsmagasin mot ett och ett halvt fri­idrottsmästerskap.

Jo, jag vet. Det låter konstigt för mig också. Att byta ett fotbollsmagasin mot några dagar friidrott, det låter korkat gjort av TV4, eller hur? Som att man har gått på en blåsning till och med?

Så är det naturligtvis inte. Om vi utgår från att TV4:s beslutsfattare inte är korkade, och det måste vi utgå från, så är det inte så svårt att förstå resonemanget här.

Fotbollsmåndag bar inte sin egen vikt på kanalen. Det kan man inte acceptera i dessa ekonomiskt ansträngda tider och därför testar man något annat. Svårare än så är det säkert inte.

Lättare att sälja reklam?

Kanske är det enklare att kränga dyr reklam till friidrottsmästerskap än till världens sjuttioelfte bästa fotbollsliga?

Kanske är folk, rent generellt, mer intresserade av friidrottsmästerskap?

I vilket fall som helst så har Fotbollsmåndag spelat ut sin roll för TV4 – för den här gången. Det kan jag tycka är tråkigt, men kanalen får till viss del skylla sig själv med den otacksamma placeringen i tablån. Fotbollsmåndag sändes sent, sent på kvällen och gavs liten chans att lyfta.

Tyvärr är nog sanningen också att ett fotbollsmagasin om allsvenskan inte är en så het biljett som vi gärna vill tro att den är.

Inte SVT:s bästa gren

Och hur den ska bli hetare i SVT som inte alls har ett lika utvecklat och lyckat koncept som TV4 har med Fotbollskanalen? SVT gör många saker bra, men innovation och nytänkande är inte företagets bästa gren. Och om ett allsvenskt fotbollsmagasin behöver extra hjälp att lyckas så är jag inte säker på att SVT är rätt plats.

Jag tror att TV4 vet vad man håller på med.

Man får en liten nagg i kanten på fotbollsprofilen man byggt upp, men gör sannolikt en kortsiktig vinst. Det kommer nya chanser att satsa och jag är övertygad om att TV4 fortfarande kommer att vara Fotbollskanalen om ett par år.