”Det är nörderi”

Han är kritisk till
tv-profilernas roll

Tv-journalistprofilen Ken Olofsson (till höger) är trött på allt tyckande och taktikritande från Ola Andersson, SVT, och Anders Andersson, TV4.
Tv-journalistprofilen Ken Olofsson (till höger) är trött på allt tyckande och taktikritande från Ola Andersson, SVT, och Anders Andersson, TV4.
SPORTBLADET

Ola Andersson och Anders Andersson är två tyckare som syns under VM-sändningarna.

Nu riktas det kritik mot allt tyckande och taktikritande.

– Jag tycker det är nörderi med uppsnack i en timme, paussnack och eftersnack, säger tv-journalistprofilen Ken Olofsson.

Under senare år har experten blivit standard i fotbollssändningarna - nu syns de i både SVT och TV4. Det satsas hårt på att ha en skicklig tyckare som kan förklara situationer under en match.

Ken Olofsson riktar kritik mot ritandet, som han tycker tar upp onödig tv-tid.

– Det är mycket ritande till höger och vänster. Jag kan väl se själv vad som händer. Man överlämnar inga egna funderingar till tittaren.

– Man använder ett nytt fotbollsspråk som jag inte riktigt känner igen. Det är kanske det språk som man använder på tränarkurserna. Jag tycker inte man ska använda det språket i tv. Det får man hålla sig till på tränarkurserna.

”Tycker vi har en bra balans”

SVT:s sportchef, Per Yng, tycker inte att kritiken är berättigad.

– Nej, jag tycker vi har en bra balans. Ett riktigt bra reportage är tv:s bästa gren, men just i samband med match vill vi fokusera på matchen. Analyserna förfinas och det blir bättre och bättre kvalité.

Det finns fler som tycker experterna har en viktig roll i tv-sändningarna. Arne Hegerfors är en av dem.

”Ska kännas folkligt”

– Precis som med allt annat handlar det om kvalité. Om det är bra kvalité på tyckandet fungerar det bra. En sådan som Jens Fjellström är skicklig. I dag finns det tekniska möjligheter att göra det tittarvänligt. Om det inte är högklassiga experter blir det lätt platt.

Ken Olofsson tror att utvecklingen har att göra med kommersialiseringen av medierna - att valet av expert kan locka tittare och att studiosnack är billigare än att skildra sammanhanget eller att göra fördjupningar.

– Det får inte kännas som att man är på en tränarkurs. Det ska kännas folkligt. Jag tror att en stor del av fotbollspubliken är väldigt trötta på detta tyckande.