Priset per sekund – 1,5 miljoner kronor

”Därför är det värt pengarna”

De som vill betala för att synas under reklampauser i Super Bowl får betala ett högt pris (på bilden Tom Brady).
Foto: TT
De som vill betala för att synas under reklampauser i Super Bowl får betala ett högt pris (på bilden Tom Brady).
SPORTBLADET

Det är årets tv-händelse i USA.

Den sänds i över 200 länder världen över.

Och den här säsongen kommer en sekunds reklamtid under Super Bowl kosta hisnande 1,5 miljoner kronor.

1 februari 2015 rattade 114,4 miljoner amerikaner in Super Bowl 49 i sina tv-apparater. Och i halvtidsshowen uppgick antalet tittare till 118,5 miljoner.

Det säger en del om intresset för USA:s årligen största sporthändelse. Och däri ligger förklaringen till de hisnande priserna för reklamtid i samband med matchen.

”Därför det är värt”

Enligt ESPN kommer reklamtiden att vara dyrare än någonsin när Super Bowl 50 går av stapeln i februari.

Då kommer 30 sekunder att kosta 5 miljoner dollar, alltså cirka 43,6 miljoner kronor. Räknat per sekund blir priset runt 1,5 miljoner kronor.

– De som köper reklamtid vet att deras produkt kommer ses av över 100 miljoner tittare. Därför tycker de att det är värt pengarna, säger Les Moonves, vd på tv-kanalen CBS.

FAKTA

Så har priserna utvecklats

År 1985

30 sekunders reklamtid kostade 1 miljon dollar

År 1998

30 sekunders reklamtid kostade 2 miljon dollar

År 2008

30 sekunders reklamtid kostade 3 miljon dollar

År 2014

30 sekunders reklamtid kostade 4 miljon dollar

År 2016

30 sekunders reklamtid kostar 5 miljon dollar

Källa: ESPN