Tappat 95,8 procent av sina hockeytittare

Renberg: Kan påverka min fortsättning

SPORTBLADET

SVT valde inför säsongen att skrota Hockeykväll och istället satsa på ett hockeyprogram på nätet.

Resultatet: 95,8 procent av tittarna har försvunnit.

– Till och med jag kan förstå att det skulle vara en gigantisk skillnad, säger experten Mikael Renberg.

Efter 30 år valde SVT inför hockeysäsongen att begrava klassiska Hockeykväll. Då talade planeringschef Max Bursell istället om en utökad satsning på nätet.

”Är en svår jämförelse”

Men hur många hittade då från Hockeykväll till det nya webbmagasinet? Enligt SVT:s egna siffror hade Hockeykväll i tv den 11 september förra året 190 000 tittare. Den enda siffra Sportbladet får från SVT:s presstjänst från det nya programmet är från den 15 oktober. Då startade drygt 8000 programmet varav 2900 tittade hela vägen.

Det är enligt statistik MMS levererat till Sportbladet ändå programmets överlägset mest sedda del.

”Det är en svår jämförelse. Tidigare fokuserade vi vår hockeybevakning till torsdagar och hockeykväll. Under hösten har vi haft som ambition att sprida vår hockeybevakning över samtliga speldagar, bland annat har vi sammandrag från samtliga SHL-matcher på vår sajt varje speldag vilket är en bra service till publiken. Dessutom en enklare studiosatsning på torsdagar och en del lördagar. Utöver det rapporterar vi kontinuerligt kring hockeyn i Sportnytt och Sportspegeln, program som når 500 000-800 000 tittare. Så för att jämföra publik måste man vikta hela vårt hockeyutbud som det ser ut idag med hur det såg ut tidigare, det blir inte rättvist att jämföra enskilda program”, skriver Max Bursell i ett mail till Sportbladet.

Är ni nöjda med tittarsiffrorna på nätprogrammet?

”Både och. När vi till exempel sände ett 'Hockeykväll special' om ungdomshockey och elitsatsning, har vi ganska låg tittning på livesändningen. Men delar av sändningen, bland annat en diskussion med Mikael Renberg, fick en otrolig spridning och nådde en jättepublik i efterhand, långt fler än vad som skulle ha sett det i ett broadcastprogram.”

Bursell meddelar vidare att SVT kommer fortsätta ”skruva på hockeybevakningen” men att det inte är aktuellt att återuppliva Hockeykväll i tv.

”Vi äger inte magasinsrätten kring SHL, så det är inte aktuellt, nej.”

”Tycker det är tråkigt”

Något som sörjs av den egna experten Mikael Renberg.

– Det är ingen hemlighet att jag tycker det är tråkigt att det blev nedlagt. Hockeykväll och Fotbollskväll är program som jag personligen också tycker det är roligt att titta på. Så det är tråkigt, säger Renberg.

Hur ser du på skillnaden i tittare?

– Det är en satsning SVT valt att göra att ta bort Hockeykväll och göra något på webben och det kan man tycka vad man vill om men att det skulle vara en gigantisk skillnad på tittarsifforna kan till och med en sådan som jag förstå, säger Renberg som har avtal med SVT året ut.

Kan sifforna påverka en fortsättning för dig?

– Ja, det kan det göra. Det som kan påverka är vilka uppdrag SVT har. Vad man kommer visa i hockeyväg är helt avgörande för min medverkan.

Programledaren Marie Lehmann beskriver samtidigt att SVT är inne i en övergångsfas.

– Det är en jättestor omvälvning på SVT-sporten just nu och det här är en övergångsfas. Ett kitt mellan gammalt och nytt. Vi vet att det inte kommer se ut så här för alltid men vad som händer sen vet inte jag exakt.

FAKTA

Sifforna från SVT:s presstjänst:

Hockeykväll i tv 11 september 2014:

190 000 tittare

Nya hockeykväll på nätet 15 oktober 2015:

Drygt 8000 starter och 2900 tittade klart.