Supertränaren ska ta Pim-Pim till toppen

”Agne är grym”

Joachim ”Pim-Pim” Johansson har redan blivit starkare och snabbare med hjälp av Agne Bergvalls träningsprogram.
Foto: MAGNUS WENNMAN
Joachim ”Pim-Pim” Johansson har redan blivit starkare och snabbare med hjälp av Agne Bergvalls träningsprogram.
SPORTBLADET

Hans träningsmetoder har gjort Carolina Klüft, Susanna och Jenny Kallur till vinnare inom friidrotten.

Agne Bergvalls nästa uppgift:

Hjälpa skadade tennisstjärnan Joachim "Pim-Pim" Johansson tillbaka till världstoppen.

Agne Bergvall.
Agne Bergvall.

Snart nio månader efter axeloperationen kliver "Pim-Pim" in i Kungliga tennishallen. Blotta synen av en final-

arena borde stressa den förra världsnian, men "Pim-Pim" skyndar långsamt.

Viktigast är att rörligheten i högeraxeln blir hundraprocentig igen. Det var den inte när han i februari gjorde comeback i San Jose. Han kom aldrig tillbaka då, men det gjorde smärtan. Sedan dess har han uteslutande ägnat sig åt stretching och fysträning.

Går på känsla

- Den dag jag spelar igen kommer jag ha mer koll än i San Jose. Jag går på känsla och bryr mig inte om det tar en, tre eller fem månader till, säger han.

Däremot vet "Pim-Pim" hur han ska ta sig tillbaka till topp 10. Med hjälp av Agne Bergvalls träningsprogram har han redan blivit starkare och snabbare. De har samarbetat sedan årsskiftet och sammanfördes av Joachims flickvän, Jenny Kallur.

Tänkte likadant

- I början av januari var jag och Yerko (Müller, Joachims coach) i Spanien, där friidrottarna i Växjö och Falun hade träningsläger. Då såg han hur jag tränade, jag såg hans upplägg och insåg att vi tänkte likadant. Nu skriver han mina program. Agne är grym på både styrketräning och löpning. Han är seriös och har koll på helheten. Han är väldigt bra på att toppa formen, berättar Pim-Pim.

Joachim säger att han har förändrats under skadeuppehållet.

Måste finnas ett sug

- Jag har lärt mig mycket om mig själv. När jag tänker tillbaka har jag periodvis tränat för mycket tennis. Spelar du fyra timmar om dagen längtar du inte till träningen dagen därpå. Det måste finnas ett sug och kroppen ska hinna återhämta sig, säger Pim-Pim.

Han har bestämt sig för att dra ner på träningsdosen, insett att kvalitet är viktigare än mängd.

- Tidigare har jag tränat 30-35 timmar i veckan. Nu ska jag inte över 22, säger, säger Joachim "Pim-Pim" Johansson.

Stefan Holm