US SHOWPEN

Sjarapovas hyllning till designern: Han är ett geni

1 av 4 | Foto: REUTERS, AP
Hetast på touren – åtminstone när det gäller mode. Ryskan Maria Sjarapova har egna kollektioner hos Nike, Cole Haan och Tiffany & Co och är en vandrande skyltdocka. Syns inte bara på banan utan också i skyltfönster och vägreklam.
SPORTBLADET

NEW YORK. I US Open räcker det inte att vinna.

Det ska ske med stil.

Maria Sjarapova och de andra tennisstjärnorna har förvandlat Flushing Meadows till en gigantisk catwalk.

Maria Sjarapova vet hur man charmar både publik, tv-tittare och sponsorer och visade det när hon besegrat Tsvetana Pirinkova på Arthur Ashe Stadium.

22-åringen hade inte hunnit kliva av banan när en kvinnlig reporter stack fram mikrofonen.

Sjarapova greppade både den och tillfället.

– Det är en hyllning till New York, sa den amerikaniserade ryskan.

Maria Sjarapova pratade, givetvis, om sina nya specialframtagna Nike-kläder och matchande smycken från Tiffany & Co.

Silverinslagen gnistrade som Manhattan om natten.

Miljoner och åter miljoner tv-tittare blev plötsligt medvetna om att den världsberömde arkitekten Frank Gehry designat hennes örhängen och att hans arbete gett inspiration till klänningen.

80-åringen har bland annat ritat Guggenheimmuseet i Bilbao och Walt Disney Concert Hall.

Sjarapova – vars sponsorkontrakt är värda runt 90 miljoner kronor om året – fortsatte att berätta om samarbetet på den följande presskonferensen, att hon besökt Gehrys studio i Los Angeles.

– Han är ett geni. Redan som tolvåring började jag beundra hans verk, sa Sjarapova och la upp ett dollargrin.

Designar skor

När det gäller mode har ryskan blivit lika stor utanför Flushing Meadows. Sjarapova har designat sin första serie skor och väskor på uppdrag av Cole Haan och pryder nu skyltfönstren till butiken vid Fifth Avenue.

Samtidigt, på tennisbanan, pågår ett osynligt krig mellan framförallt Nike och Adidas, som satsar åtskilliga miljoner på att marknadsföra sina svingande skyltdockor.

Wozniacki är stor

Nike har, förutom Sjarapova, superstjärnor som Roger Federer, Rafael Nadal och Serena Williams i sitt stall.

Adidas har kontrakt med spelare som Novak Djokovic, Jo-Wilfried Tsonga, Dinara Safina, Fernando Verdasco, Ana Ivanovic och Caroline Wozniacki, som i US Open spelar i kläder från den omtalade Stella McCartney-kollektionen.

Det är ett bevis på att danskan är stor – även på idrottens catwalk.

– Det känns naturligtvis bra. Stella ville att jag skulle representera hennes kollektion, säger Caroline Wozniacki.

FAKTA

MODERIKTIGA TENNISLIRARE

Roger Federer

Världsettan har gett namn åt en storsäljande linje hos Nike, RF, och gör reklam för bland annat Rolex.

Caroline Wozniacki

Danskan är het även utanför tennisbanan och spelar huvudrollen i lanseringen av Adidas nya Stella McCartney-kollektion.

James Blake

En av få herrar som är intresserade av design. Har i samarbete med Fila tagit fram en egen kollektion, Thomas Reynolds Collection. Namnet är valt med omsorg, en hyllning till amerikanens framlidne far.

Venus Williams

Den enda av tennisstjärnorna som spelar i ett eget märke, ”EleVen”. Venus har även designat en av t-shirtarna i årets officiella US Open-kollektion.

Rafael Nadal

Även ”Rafa” har en ”egen” kollektion med kläder och skor hos Nike.

Serena Williams

Serena är intresserad av design, precis som sin storasyster. Tillhör Nike-stallet - men har ett eget märke utanför sportsektorn. ”Aneres”, som det heter, omfattar både kläder och kosmetika.

John McEnroe

Jänkarna glömmer inte sina tennishjältar. McEnroe är fortfarande het, vilket ”John McEnroe collection” hos Nike vittnar om.