Aftonbladet
Dagens namn: Brynolf
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Sju personer har anmält Kalla Fakta

Foto: TV4

Kalla Faktas uppmärksammade granskning av svensk travsport har nu blivit anmält till Granskningsnämnden.

Sju olika personer har anmält TV4-programmet.

– Det är inget konstigt att det blir anmälningar, säger Johan Åsard, redaktionschef för Kalla Fakta.

I söndags sände TV4 Kalla Faktas granskning av svensk travsport. Programmet har fått kritik bland många inom travsporten som inte kände igen sig i bilden som gavs av travet.

Allra starkast har reaktionerna varit på att ett anonymt maskerat vittne påstod att travtränaren Åke Svanstedt använder så kallad elpådrivare i sin träning. I programmet framkom det inte att Åke Svanstedt redan för två år sedan friats i en utredning som STC gjort.

Den ansedde travjournalisten Lars G Dahlgren på Travronden uppger på sin blogg att programmet innehöll faktafel när det gäller drivningsböter. I programmet framställdes det som att flera kuskar fått omkring 100 000 kronor i drivningsböter, när det i stället var deras samlade bötesbelopp för drivningar, startförseelser, sena defileringar och annat som angavs.

Sju anmälningar

Johan Åsard, redaktionschef för Kalla fakta, är medveten om att söndagens program har fått sju anmälningar på två dagar.

– Det är klart att det kommer in anmälningar, sedan är det upp till Granskningsnämnden att bedöma det här. Det är inget konstigt att det blir anmälningar, det kan vem som helst göra. Sedan får vi se vad det leder till, säger han.

Vilka reaktioner har ni fått efter programmet?

– Det har varit blandade reaktioner. Det har varit väldigt mycket positiva, att de tycker att det är bra att vi granskar travsporten. Andra tycker att det är fel att vi granskar travsporten.

Vad säger du om att ni hade faktafel i ert program angående siffrorna om drivningsböter?

– Det vet jag inte om det är fel, säger Johan Åsard.

Programmet kommer nu att granskas av en nämnd med sju ledamöter som är utsedda av regeringen.