Aftonbladet
Dagens namn: Sven
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

TITTAR-RASET

Travpubliken sviker nya Lunchtravet Direkt i TV4 Sport

Tittarna sviker Lunchtravet Direkt i TV4 Sport har mycket färre tittare än Dagens Rätt som visades i TV4.   Tittarna sviker Lunchtravet Direkt i TV4 Sport har mycket färre tittare än Dagens Rätt som visades i TV4.

Travpubliken sviker nya Lunchtravet Direkt.

När Dagens Rätt visades i TV4 såg över 50 000 programmet – vid måndagens direktsändning i TV4 Sport hade man bara 14 000 tittare.

– Vi hade inte räknat med samma tittarsiffror, säger Niclas Andersson, vd på Kanal 75 som producerar travsändningarna.





Vid årsskiftet försvann Dagens Rätt från TV4. Från att ha haft en halvtimmes sammanfattning i kanalen gick lunchsändningen över till direktsändning i TV4 Sport.

När Dagens Rätt fanns i TV4 kunde programmet ha över 50 000 tittare. Till exempel den 13 december i fjol såg 69 000 personer programmet. Men i och med flytten har man tappat tittare rejält. Enligt siffror från MMS såg 14 000 personer måndagens sändning av Lunchtravet Direkt i TV4 Sport.

Annan typ av sändning

På Kanal 75, som producerar sändningen, är man medveten om att lunchloppen har färre tittare nu.

– Det är klart att tittarsiffrorna har gått ner när vi har bytt kanal från TV4 till TV4 Sport. Vi hade inte räknat med samma tittarsiffror, men får en annan typ av tittare och bygger en annan typ av sändning. Det här hade vi väntat oss. Det här är ett annat sätt att tillfredsställa tittarna och vi vänder oss till dem som är mer inbitna och gör sändningar för dem som är lite mer intresserade. Det var viktigt för oss att få livesändning och att vi kan visa vår sport direkt.

Vill locka nya tittare

Enligt Niclas Andersson är det viktiga att de behåller tittare efter flytten till TV4 Sport.

– Självklart följer vi utvecklingen men det viktiga är att tittandet inte sjunker utifrån startpunkten vid första januari. Jämföra tittarsiffror från december med nu i januari är helt ointressant för oss. Det intressanta är att följa tittarsiffror från från första januari och framåt. Om vi lyckas locka nya tittare, säger han.

Han hoppas och tror att antalet tittare kommer att öka.

– Jag är relativt övertygad om att det kommer tillkomma tittare när folk har hittat sändningen och kanalen.

80 procent har kanalen

Som det ser ut i dag har 80 procent av dem som har en tv, kanalen TV4 Sport.

– Jag tror att det är ett vanemönster kring de fyra eller fem största kanalerna. De har i princip alla hemma och då har man ett helt annat tittarmönster. Det vet vi när vi väljer att lägga oss i en mindre kanal. Men problemet är inte spridningen utan bekymret är att många har kanalen utan att veta om det. De har inte ställt in TV4 Sport och har inte för vana att titta på den.