Aftonbladet
Dagens namn: Henrietta, Henrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Stjärnornas tuffa liv i bilen: ”Är ett pressat schema”

Foto: aln

Stjärntränaren Åke Svanstedt blev av med körkortet efter en vansinnesfärd på E4.

Nu berättar kollegorna om det tuffa livet på vägarna.

– En ”normal” människa hade inte pallat det, säger Lutfi Kolgjini.

Det var efter travtävlingar en sen kväll i juni som Axevalla-tränaren Åke Svanstedt körde förbi en civil polisbil i ”mycket hög hastighet”. Patrullen tog upp jakten och stoppade stjärntränaren som blev av med körkortet.

”Vänjer sig”

De som är mest aktiva inom travet kör väldigt mycket bil. Här berättar Svanstedts kollegor om det tuffa livet på vägarna.

– Det är klart att det är jobbigt, en ”normal” människa hade inte pallat det. Att först jobba, sen köra 80 mil, tävla och sedan köra hem de 80 milen igen. Det är inget ovanligt med det, säger Lutfi ”Ludde” Kolgjini.

– Men man vänjer sig, fliker han in.

Hur pressat schema har ni mellan tävlingarna?

– Det är ett pressat schema. En del dårar kör ju både lunchtrav och på kvällen. Det måste göra det då de är catchdrivers och måste tjäna pengar.  Det är inget vanligt liv vi lever, säger ”Ludde”.

Måste ni köra för fort för att hinna ibland?

– Nja, man kan säga så här, vi som kör så här mycket är mycket mindre farliga när vi kör fort, än när förare som inte kör så mycket gör det.

Har du åkt fast för fortkörning?

– Ja, det har tyvärr hänt. Det händer några gånger per år. Jag blev av med körkortet i fjol, det är inte alls bra med tanke på hur mycket bil vi kör i jobbet. Man får hålla sig i skinnet.

Kör 40 mil – per dag

Bergsåker-proffset Ulf Ohlsson är den kusk i landet som kör mest bil. På ett år rullar han cirka 16000 mil.

Drygt 40 mil per dag.

– Det är en del av jobbet och det är inga problem för mig, säger han.

Och enligt Ohlsson är det inte så mycket stress mellan tävlingarna, det handlar om planering.

– Jag tycker att det är ganska lugnt. Man planerar tiden så att man hinner. Man får säga till när man anmäler att man bara kan köra till ett visst lopp om man till exempel ska köra lopp på någon annan bana. Det är inga problem för mig.

Är ni skickligare än andra förare, gör det att ni tappar respekt för hastighetsbegränsningar?

– Ja, du kan tänka dig själv om man kör mycket bil är man mer rutinerad än de som kör 500 mil om året. Du har en väldig rutin, du kör så mycket.

Men jag tappar inte respekt för hastighetsbegränsingar. Jag är på väg till Halmstad nu och kör 100 på en 110 väg.

Har du åkt fast för fortkörning?

– Det har hänt. Det vore konstigt annars när man  kör 16000 mil per år. Det har hänt någon gång att jag har förlorat körkortet. Men jag har klarat mig hyfsat bra, säger Ulf Ohlsson.