Aftonbladet
Dagens namn: Bernhard, Bernt
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

”Är en skandal av stora mått”

Stortränaren rasar Lutfi Kolgjini är inte nöjd med det nya avtalet mellan travet och galoppen på Jägersro: ”Jag är så oerhört besviken”.   Stortränaren rasar Lutfi Kolgjini är inte nöjd med det nya avtalet mellan travet och galoppen på Jägersro: ”Jag är så oerhört besviken”. Foto: Kanal 75

Byggandet av en 1400-meters travbana på Jägersro får vänta.

Anledningen: Galoppen blir kvar på banan hela nästa år.

– Det är en skandal av stora mått, rasar Lutfi Kolgjini.

Kerstin Peterson-Brodda.   Kerstin Peterson-Brodda. Foto: Kanal75

Bråket mellan travet och galoppen på Jägersro har pågått sedan förra hösten. Travet ville ha bort galoppen från banan för att bygga en 1400-meters travbana och sade därmed upp nyttjandeavtalet med galoppen.

Galoppfolket menade dock att avtalet var uppsagt på felaktiga grunder, och det har diskuteras fram och tillbaka i över ett års tid.

Under tisdagen blev det klart att galoppen får stanna på Jägersro under hela 2013.

– Det är en bekräftelse av ett tidigare beslut kan man säga. ATG tryckte på att galoppen ska få tävla även under 2013, för att de ska hinna planera för framtiden och det har vi accepterat, säger Travsällskapets ordförande Kerstin Peterson-Brodda.

Hon fortsätter:

– Det är den ekonomiska överenskommelsen som blivit färdig nu. Galoppen ska köpa tjänster av travet under nästa år, det var en av anledningarna till att vi kommit fram till detta.

Hur mycket pengar rör det sig om? Har du någon siffra?

– Strax under 13 miljoner kronor. Det är för hela 2013, säger Peterson-Brodda.

Lämnade mitt i mötet

Banans största tränare, frispråkige Lutfi Kolgjini, var den inom travet som drev frågan om 1400-meters bana hårdast. För honom är det nya avtalet ett rejält bakslag.

– Det var i stort sett klart med bygget av den nya banan, men tydligen har galoppen hotat med protest om nyttjandeavtalet, de påstår att vi har sagt upp det med felaktiga grunder. Det känner jag inte till, säger han.

– Det hade varit okej om de sagt att galoppen får vara kvar ett år till och lyckats förhandla bort alla gamla avtal, men det har inte skett. Nu kan galoppen komma med samma visa nästa år, protestera och kräva att få tävla under 2014. Och känner jag galoppfolket rätt så kommer de att göra exakt så. Jag är så oerhört besviken på den här styrelsen vi har, de har helt klart inte klarat sin uppgift, dundrar ”Ludde” vidare.

Kolgjini var med på mötet under tisdagen, men lämnade sällskapet efter ett tag.

– Jag gick och sa tack för kaffet. Vi satt med trumf på hand hela tiden, men lyckades inte. Man känner sig så jäkla besviken och det är en skandal av stora mått.

Hur var stämningen på Jägersro i går, efter det här beslutet?

– Det var otrolig besvikelse överallt. Jag känner att det måste hända något på Jägersro, vi måste utvecklas och hitta nya växlar och det här var ett perfekt tillfälle för det och det hade blivit ett lyft för hela trav-Sverige. Vi hade kunnat köra V75 på olika distanser, det hade blivit ett helt nytt tänk både vad gäller sport och spel. Nu händer inte ett jäkla skit, säger Kolgjini uppgivet.

”Gjort det vi kunnat”

Ordföranden Kerstin Peterson-Brodda är medveten om ”Luddes” kritik, men menar att Travsällskapet gjort allt de kunnat i frågan.

– Han (Lutfi Kolgjini) framförde sina tankar mycket tydligt på mötet. Vi har gjort det vi har kunnat, men vi har inte lyckats. Galoppen kommer inte skriva ett avtal som innebär friskrivning, där har de varit väldigt tydliga. Vi måste lösa 2013 rent ekonomiskt och det har vi nu gjort. Det var också uppdraget i denna gång, inget annat, säger hon.

”Nått finansiell lösning”

Från galoppens sida är man belåtna med det nya avtalet som sträcker sig över 2013. Skånska Fältrittklubbens ordförande Jacqueline Henriksson, säger så här i ett pressmeddelande:

– Förhandlingarna är avslutade och vi har nått en finansiell lösning som vi är nöjda med. I fortsättningen kommer galoppen på Jägersro att betala för de tjänster den utnyttjar. Samtidigt får STS de intäkter som erfordras för vi ska kunna bedriva vår verksamhet på banan.