Aftonbladet
Dagens namn: Lydia
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Skarplöth: ”Trenden för ATG känns bra”

Spelbolagets vd i stor intervju med Trav365

I snart tre år har Hasse Skarplöth, 43, varit vd för spelbolaget ATG.

I en stor intervju med Trav365 berättar han bland annat om tittarsiffrorna, ATG.se, sitt eget travintresse och nya starttiden för V75 på lördagar.

– Kan det bli en återgång till 14.30? Ja, om inte siffrorna är med oss, säger Skarplöth.

Vid årsskiftet 2013 tog Hasse Skarplöth över som vd för ATG.

Han kom till spelbolaget från vd-posten på Viasat och var för de flesta i trav-Sverige okänd.

Under sina tre år vid rodret har han både blivit hyllad och ifrågasatt.

Trav365 stämde träff med Hasse Skarplöth och åkte till Hästsportens Hus, vid Solvalla, i Stockholm.

Hur ser Hasse på sin tid som vd för ATG? Tittarsiffrorna? Omsättningen? Nya starttiden för V75, med mera?

Skarplöths första år

Du har nu varit vd för ATG i tre år, vad har varit roligast?

– Det roligaste tycker jag, som tävlingsmänniska, är att ATG 2012 backade fem procent, för att året efter backa två procent, och i fjol gick vi plus med en procent. I år kommer det att bli bättre än en procent, och det är det roligaste.

Vad har varit svårast?

– Det svåraste för mig personligen har varit att ha tålamod, man vill framåt och förbättra hela tiden, men man måste ta hänsyn till många saker. Dels att få med sig så många som möjligt, och där är trav- och galoppvärlden ganska unik. Det är ATG, det är Svensk Travsport, det är travbanor, det är aktiva, hästägare, uppfödare, våra kunder och det är många intressen.

Har det varit svårare än vad du trodde?

– Jag hade faktiskt inte så mycket förutfattade meningar, så det har inte varit några stora problem. Den enklaste resan i den här världen är att inte förändra någonting, men min insikt är att om vi inte förändrar någonting så kommer ATG att förlora fem procent i omsättning varje år, precis som de gjorde 2012. Varför? Jo, för att ATG står inför ett konkurrenstryck som de inte har haft under de 35 första åren av ATG:s historia. Det är reglerade bolag i Sverige som Svenska Spel, som jag har stor respekt för, men även från oreglerade bolag. Om man får välja den enkla vägen och inte förändra någonting, eller att förändra, så är valet självklart för mig och det är att förändra.

Kontakten med aktiva

Hur ser din kontakt ut med de aktiva?

– Jag försöker ha kontakt med alla. En princip som jag har är att min främsta tillgång är att jag är oberoende. Självklart pratar jag mer med vissa, men jag försöker ha kontakt med alla och vill inte lyfta någon enskild.

Funkar kontakten?

– Ja, det tycker jag. Det är en balansgång, man får ha örat mot rälsen, men det går heller inte att bara springa med örat mot rälsen, då får man inget gjort. Jag måste se till att vara ute och lyssna på alla intressenterna, men lagom mycket.

Ditt spelintresse, spelar du själv på trav?

– Jag är 43 år i dag och när jag var runt 20 år spelade jag på trav varje vecka, sedan gick det 20 år som var som ett svart hål när det gäller travet, förutom att jag deltog på V75 någon gång då och då, men det var inte på samma nivå som när jag var 20 eller som det är i dag. Några riktiga framgångar som spelare har jag inte haft, och jag hoppas jag är en bättre vd än spelare. Det är återigen en balansgång, rent intressemässigt skulle jag kunna lägga hur mycket tid som helst på att analysera, men det drar inte in speciellt mycket pengar till ATG.

Tittarsiffrorna

Tittarsiffrorna för travet i tv har gått upp kraftigt de senaste veckorna, är det början på en trend efter storsatsningen?

– Jag hoppas det. En sak slår mig när det gäller tv, jag tittar tillbaka på historiska tv-siffror och den viktigaste slotten är mellan 18.00 och 19.00, det som tidigare varit vinnare V75. År 2001 hade vi över 400 000 tittare i snitt, och fram till och med 8 augusti i år snittade vi 118 000 tittare. Det skrivs ofta väldigt mycket om avfolkningen på travbanan, men när jag ser de siffrorna så har tittarna framför tv:n varit betydligt mer dramatiskt, säger Hasse Skarplöth och fortsätter.

– Verkligheten nu är att V75, det fungerar, och på plats har vi inte det stora tappet när det gäller publik, utan tvärtom så står sig V75 bra jämfört med andra sporter. En del av förklaringen till sämre tittarsiffror är att man i dag tittar på ATG Play, ATG Live, och en tredje aspekt som är viktig är att det i dag finns ofantligt mycket mer tv-kanaler än vad det gjorde 2001. Samtidigt duger inte de förklaringarna, det är ett för stort tapp, det är en fjärdedel som är kvar jämfört med 2001. En del av tappet går att förklara med de saker jag nämnde, men inte allt.

– Därför är det fantastiskt nu att med den nya V75-tiden så har vi över 50 procent högre tittarsiffror jämfört med i fjol, och det är ett rejält trendbrott. Vi har haft över 200 000 tittare de fyra senaste veckorna, vilket slänger oss tillbaka till 2010 senast vi snittade över 200 000 tittare, och det är ett makalöst trendbrott. Det är fortfarande för tidigt att dra stora slutsatser, men hela vår tv-satsning är att långsiktigt bygga intresse för travsporten, och just nu känns det himla positivt.

Är trav en bra tv-sport?

– Ja, i kombination med en spelkupong så är det den absolut bästa.

Trenden för ATG

Brukar du själv bänka dig framför tv:n 14.30 på lördagarna?

– Jag brukar titta, men bänka mig, så är det inte alltid. Man har ju annat, inte sällan är jag ju på plats, inte sällan har man barn som idrottar. Oftare kliver jag nog på senare än 14.30, snarare 16.20 när V75 startar, och lika stor är chansen att jag tittar via mobilen.

När Hans Skarplöth tog över som vd för ATG 2013, var hans främsta och viktigaste uppgift att vända ATG:s omsättning. Något som han lyckats med.

– Som jag varit inne på tidigare, 2012 så backade ATG fem procent, året efter en procent, och i fjol gick vi upp en procent. Jag tror vi kommer vara bättre i år än plus en procent, mer än så vågar jag inte säga. För mig är det viktigaste den långsiktiga trenden, för mig är det som en stor finlandsfärja som var på väg åt fel håll 2012 med minus fem procent, och det första var att få stopp på det blodflödet, och nu handlar det om att accelerera. Oavsett vart vi landar i år så kommer det inte vara tillräckligt, vi måste upp i högre hastighet. Vi måste upp i fem-sex procent tillväxt. 2020 vill vi vara Nordens största och mest lönsammaste spelbolag, och vi har fortfarande de tankarna.

Omsättningen de senaste månaderna?

– Kortsiktigt så har den senaste månaden, eller de två senaste månaderna, inte varit speciellt bra, vi har faktiskt tappat mot föregående år vilket inte alls är bra. Men, det finns också en hel del förklaringar till det. Vi har haft ett antal V75-jackpotts mindre, ett antal V86-jackpotts mindre, och även V64-jackpotts, och det har väldigt stor effekt. Det är en förklaring. Den andra förklaringen är att vi hade en Extra V75-omgång 2014, där vi istället hade V64 under 2015, och vår verklighet är att vi tappar 20 miljoner på det. Den delen kommer igen med en Extra V75 senare under året, men om vi tittar just på de två senaste månaderna så är det så.

Vad tycker du om trenden för ATG just nu?

– Det känns bra. Långsiktigt är jag nöjd så länge vi fortsätter till något bättre, med en bättre tillväxt. Vad gäller tv-tittanden är jag glad att vi har vänt en riktigt lång nedåtgående trend, till något positivt. Det här med nya starttiden, vi tittar på ett flertal saker. Publiken de åtta första veckorna är det lite upp, vi har haft mer publik på banan de här åtta veckorna än i fjol. Tittar vi på omsättningen och justerar jackpotts så är det upp, både på V75 men ännu mer på totalomsättningen. Tv-mässigt är det en jättesuccé, i tider där alla andra tv-program förutom Mästarnas Mästare tappar år efter år, beroende på det tv-utbud som finns i dag, så lyckas vi öka med 50 procent just mellan 18.00 och 19.00, men vi ökar också på det som ligger innan 18.00 och 19.00 och allting ökar just på lördagarna.

”Äpplen mot äpplen”

Hasse Skarplöth nämner ”äpplen mot äpplen”, det vill säga exakt samma förutsättningar i år som under fjolåret. Sedan Nya V75 Direkt blev verklighet med ny starttid för V75 och positioneringssystemet har det endast vid ett tillfälle varit ”äpplen mot äpplen”.

– Det finns väldigt få äpplen mot äpplen att jämföra med sedan den nya starttiden, det är andra banor mot i fjol, och om det är samma banor så kanske de ligger olika veckor, och sedan har vi det här med jackpott. Men, det finns ett äpple mot äpple i år kontra fjolåret och det var Kriterielördagen här på Solvalla. Den tävlingsdagen låg samma vecka, samma bana, och med exakt samma jackpottförutsättningar.

Skarplöth visar upp siffror från Kriterielördagen 2014 och Kriterielördagen 2015. Publiken på banan 2014 var 4600, mot 5 000 i år. V75-omsättningen var i svensk brutto 85,5 miljoner kronor i fjol, mot 89,7 miljoner kronor i år. Totalomsättningen landade 2014 på 112,7 miljoner kronor, och i år på 117,5. Tv-tittandet ökade också, i fjol tittade 40 000 personer på den gamla lunchsändningen som ligger från 14.30 till 16.00, mot 56 000 i år. Mellan 16.00 och 18.00, gamla V75 Direkt, tittade 97 000 i fjol, och 122 000 i år. Slotten mellan 18.00 och 19.00 tittade 141 000 i fjol, mot 218 000 i år.

– Vi behöver fler äpplen mot äpplen för att verkligen sätta ner foten om det är succé eller inte, men det här är det enda äpple mot äpple hittills och jag är försiktigt positiv.

Nya starttiden för V75, ligger tiden fast eller kan det bli en återgång?

– Vi kommer fortsätta utvärdera, men den ligger tills vidare. Kan det bli en återgång? Ja, om inte siffrorna är med oss.

Kostnaderna för nya tv-studion, positioneringssystem, hockeysponsring. Många aktiva och travfans är oroliga för att prispengarna måste sänkas. Behöver de vara det?

– Verkligen inte. Två saker. Jag har läst massa siffror som är tagna ur luften vad allt kostar, och de är verkligen överdrivna. Jag har inte sett en enda siffra i media eller på sociala medier som inte är kraftigt överdrivna. Samtidigt, vi skulle inte investera en enda krona om vi inte känner oss någorlunda säkra på att vi får tillbaka mer än en krona. ATG är, och då har jag gjort jämförelser med många andra spelbolag, både oreglerade och andra hästspelsbolag, det mest kostnadseffektiva bolag som finns och så ska det också förbli.

Nya ATG.se

Nya ATG.se, många inbitna kritiserar. Hur ser ATG på lanseringen och mottagandet?

– Så här… Bakgrunden är att vi haft fyra sajter, ATG.se, Classic.atg.se, en för android och en för iphone. Alla de fyra sajterna var tekniskt byggda med gammal teknik, som är dyr att förvalta och det var svårt att kvalitetssäkra om du vill förändra. ATG ser framför sig att vi kommer lansera en rad nya funktioner och spelupplevelser, och att då göra det på fyra sajter istället för, som i dag, en är otänkbart. Det är för dyrt, tar för lång tid, och det var svårt att kvalitetssäkra, säger Hasse och fortsätter.

– Därför har vi byggt nya ATG.se som är byggd på den absolut nyaste tekniken, och rent funktionsmässigt är jag redan nu trygg i att nya ATG.se är bättre än de fyra sajterna som vi hade historiskt. Det som är den absolut största uppsidan är att vi kan uppgradera, lägga till nya upplevelser, var 14:e dag. I den gamla världen, om vi hade riktigt flyt, kunde vi göra det en gång per kvartal. Vi lanserade den nya ATG.se i mars för 3 000 betaanvändare och det har varit en fantastisk resa där vi fått massa input på förbättringsområden, och där vi skruvat till saker sedan i mars. Däremot är det inte sagt att vi är i mål med allting, den mentala inställningen man ska ha är att vi aldrig kommer bli färdiga med den här sidan, men jag känner mig trygg i det här och det kommer bli ännu bättre. Vi har faktiskt mer besökare på nya ATG.se än tidigare. Vi försöker få fler medlemmar, vi försöker få mer ATG-medlemmar helt enkelt, och där ser vi också positiva saker. Vi får ett större tillflöde av medlemmar bakom den nya sajten.

Var ni beredda på kritiken?

– Ja, det var vi. Vi har turen att ha anställda som var med när den gamla sajten lanserades så nog sjutton var vi beredda på att det skulle finnas åsikter. Men, det de säger är att det är en bris nu, jämfört med den orkan som var när de lanserade den tidigare sidan som var flashbaserad. Den stora skillnaden nu är att vi har varit förberedda på att ta in kundsynpunkter, det finns plattformar där du kan lägga in dem, det finns en kundtjänst som är förberedda på att ta emot och dokumentera feedback från kunderna, och vi har en annan närvaro i sociala medier, även om vi kan bli bättre där. Att vi la ut en betaversion och lät folk prova på i sex månader samtidigt som vi gjorde förbättringar gör nog att stormen blev till en bris.

– Men jag har stor respekt för vad folk känner, jag kan bara gå till mig själv, man är van med någonting och sedan blir man hänvisad till en annan plattform. Där har ATG en otroligt viktig uppgift att ta folk i handen, och det tycker jag vår kundsupport gör, vilket är nödvändigt. Det finns två saker som vi framför allt måste förbättra, och det första är närheten till att lägga enloppsspel, du ska kunna spela vinnare eller plats på ett enkelt sätt. Det andra som vi kämpar lite grann med är videon, liveloppen framför allt.

Ja, många klagomål sedan nya ATG.se kom in i bilden har varit att live-sändningen laggar?

– Ja, precis. Vår verklighet, du kan få en oerhört stabil sändning till individen, det du gör är att du jobbar med buffring, med 20 sekunder fördröjning till användaren får du en stabil signal, men nackdelen är att du får en dålig spelupplevelse. Vi måste kunna erbjuda så nära live som möjligt, för att du ska kunna spela så sent som möjligt, och det är det vi kämpar med nu. Vi ligger närmare live nu än tidigare, därför buffrar och laggar det ibland.

Vad vill ni nå där?

– Vår vision är live, live, men det finns tekniska begränsningar. Det är fördröjning i tv-världen, i fotboll till exempel.

Rädslan hos travfolket

Vad tycker du själv om nya sajten?

– Man har tillvänjlingsprobem, men jag gillar den. Det finns mer information än vad jag hade tidigare. Jag spelar alltid i mobilen och jag var frustrerad tidigare att det saknades information där, som jag nu har tillgång till. Men, återigen, jag tycker det är långt till engångsspelen.

Någonting som man reflekterar över är rädslan hos travintresserade att testa nytt. Hur ser du på det?

– Till att börja med så är det ju så att alla människor ogillar förändring, och så finns det en del som säger att de gillar det, men jag är inte helt säker på att de talar sanning. Sedan finns det försvårande omständigheter gällande förändring, om du haft framgång genom några år så är det ju ännu svårare för förändring, men det argumentet funkar inte i min värld. Vi lever i en värld där konkurrensen ökar något oerhört. En annan försvårande omständighet är att det har väldigt lång historik, kultur och tradition, och det finns inom travets värld. En fantastisk historia och stolthet att en vis sak gjorts genom alla år. En tredje aspekt, som är lite ny för mig och kanske unik för travvärlden, är att om du har väldigt många särintressen tror jag det är väldigt svårt att förändra. Den förändringsresa som är nödvändig i min bok, handlar om att göra sig framtidssäkrad, och det blir nog inte så mycket svårare än att göra det i travets värld.

Var den här ”rädslan” något du var beredd på?

– Som jag varit inne på tidigare, jag hade inga förutfattade meningar, jag gick in i det här med så öppna ögon som möjligt, men jag inser att det är de största utmaningarna. Vi måste framtidssäkra oss. Titta utanför Sveriges gränser, det är nattsvart för travspel, Frankrike som är en stor sport- och spelnation tappar för andra året i rad. Varför gör de det? Jo, för att de inte möter upp den konkurrensen som finns, och de gör inte de förändringarna som kunderna kräver i dag. Kunderna har helt andra krav i dag än tidigare. Ska jag ta ett exempel från Viasat, där jag kommer ifrån, så var det On Demand, det ska vara tillgängligt när som helst och var som helst. Det går inte att berätta för kunder att vid den här tidpunkten har vi fest här, befinn dig där då, det duger inte i dag. Man måste göra sig mer tillgänglig, säger Hasse Skarplöth.
Se nedan för fler svar från Hasse Skarplöth

Trav