Aftonbladet
Dagens namn: Johanna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Snuvad på 10 000 – efter ATG:s strul

Fick inte in V75-systemet då ATG hade teknikstrul

ATG-kunden Andreas blev snuvad på sju rätt på V75 och omkring 10 000 kronor i och med spelbolagets teknikstrul i lördags.

Nu har han ledsnat – och kommer stänga ner sitt spelkonto.

– Nu känner jag att det får räcka, säger han till Trav365.

Flera hundratusentals spelare drabbades av ATG:s teknikhaveri under lördagskvällen, innan spelstoppet på V75.

För Trav365 försklarar de vad som gick fel:

– Vi har ringat in problemet. Det som orsakade helgens driftproblem var en större förändring som genomfördes i systemet förra söndagen, natten mot måndag, säger Camilla Filipsson, informationsansvarig på ATG.

En av dem som drabbades var ATG-kunden Andreas. I 45 minuter försökte han att få in sitt V75-system för 300 kronor, med tillhörande Boost för 30 kronor.

Men det gick inte.

– Jag följde ATG Live och de uppmanade att man skulle försöka att lämna in. Men det händer ingenting. Det stängs ner, man loggas ut och sen fick man upp texten ”Ett oförutsett tekniskt fel har inträffat”.

Varför fotade du ditt system (se bild ovan)?

– Jag hade en sån där typisk magkänsla, att i dag sitter sjuan, så jag fotade kupongen. Mycket riktigt så satt ju V75-systemet, vilket gjorde att irritationen ökade, naturligtvis, för det händer ju inte varje dag att man får alla rätt.

”Visa att ni bryr er”

Utdelningen på sju rätt stannade vid drygt 10 000 kronor. En summa som Andreas blev snuvad på.

Efter teknikstrulet mailade han bland annat till ATG:s support och spelbolagets vd Hasse Skarplöth för att vädra sitt missnöje.

– Jag vill bara visa. Jag har haft kontakt med deras spelutvecklare tidigare, när jag har tankar och idéer, han brukar svara, Jag tycker om travet och har försökt hjälpa ATG att hitta nya vinklar på spelet, försöka utveckla det.

– Inte nog med att jag inte fick in V75:an, som satt, så ville jag spela en tvilling i V75-2, den satt också, men jag fick inte in något spel. Det blev en extra frustration, förklarar Andreas.

– Jag är inte den enda som drabbats, det vet jag, men det är deras respons jag stör mig på.

Efter att Andreas varit i kontakt med supporten så fick han mailsvar:

– De skickar ut ett mail där man får en ursäkt, det är ett massutskick, inget personligt. Visserligen blev de säkert bombarderade med mail, men det känns inte rätt mot oss kunder. Det räcker inte med ett opersonligt autoskick, de borde kompensera oss på något sätt. Öppna upp lopparkivet gratis en månad och säg ”vi gjorde bort oss, här får ni”, eller sänk radpriset på en GS75-omgång och bjud på resten. Visa att ni bryr er!

Men någon kompensation blir det inte tal om, enligt ATG.

– Nej, kompensation är inte aktuellt för icke lagda spel, säger Camilla Filipsson som är informationsansvarig på bolaget.

”Känner att det får räcka”

Efter lördagens motgångar så har Andreas beslutat att stänga ner sitt ATG-konto

– Jag har plockat ut mina pengar och kollat hur man gör för att stänga kontot, det framgår dock inte någonstans, men det ska jag ta reda på.

Varför gör du det?

– Jag vill visa att, tyvärr, jag är inte nöjd. Inte med hur de bemöter oss kunder. Jag förväntar mig att de ska bemötas oss mycket bättre, den dagen dom gör det, då kanske jag kommer tillbaka som kund. Just nu känner jag att det får räcka, säger Andreas till Trav365.