”Det häftigaste jag gjort i hela mitt liv”

Hans Olsson: ”Jag ska inte bara ta mig ned, jag ska ta poäng”

1 av 4 | Foto: LEONHARD FOEGER/REUTERS
Hahnenkammrennen klassas som det tuffaste av världscupcirkusens störtlopp. Infälld: Andreas Buder, som kraschade svårt på träningen inför lördagens störtlopp.
SPORTBLADET

Tänk dig ren skär blåis, ett berg som nästan lutar inåt, farter på upp mot 140 kilometer i timmen – och skidor som mest av allt vill leka plockepinn under dina fötter.

Välkommen till Hahnenkammrennen.

Välkommen till en plats av galenskap.

Hahnenkammrennen, Kitzbühel.

I hela sitt skidliv har Hans Olsson smakat på orden.

– Jag kommer ihåg när vi var här efter en vanlig FIS-tävling för en fem år sedan eller nåt och jag för första gången tittade upp i pisten och såg blålinjerna i backen där loppet körts. Det var...mäktigt.

På lördag kastar 23-åringen från IFK Mora sig ut i sitt livs allra första störtlopp i backen som sedan många, många år klassas som den mest farliga och krävande av alla runt om i världs-cupcirkusen.

Får inte göra fel

– I ”normala” störtlopp kan man ta lite risker, det gör liksom inget om man kör ur, du slår inte ihjäl dig för det. Här finns det verkligen ställen där man bara inte får göra fel utan att det slutar riktigt illa.

”Streif”-pisten lutar som värst 85 procent och under de två minuterna ned för berget är friktionen så stor att belaget under skidorna helt enkelt bränns sönder; upplevelsen är så intensiv att Olsson och lagkamraten Niklas Rainer – som också gör sitt första Hahnenkammrennen – nästan inte hittar orden när de ska beskriva åkkänslan.

– Hela stället är ju ganska uppsnackat, alla säger ju att det är det värsta störtloppet och jag trodde kanske att det var lite överdrivet... men så kom man hit och... ja, det är precis så j-vligt, säger Rainer.

Njutning och ångest

– Det finns ingenting som jag gjort i mitt liv som är häftigare än det här. Det är en blandning av njutning och ångest. Början är fruktansvärt brant, sedan är det lite semester i mitten innan du flyger rätt ned i helvetet igen, säger Olsson.

Vad skulle hända om en vanlig motionär försökte ta sig ned här?

– Nää, svårt att säga... men jag kan säga så mycket att jag personligen har sett fyra landslagstränare hamna i skyddsnätet efter att ha tappat kontrollen bara under vanliga besiktningar.

Så sent som för ett år sedan var den kraftfulle fartåkaren Olsson med om en våldsam krasch i Val d’Isere, där han slogs medvetslös efter ett fall och skalade bort halva ansiktet efter att okontrollerat glidit nedför den isiga pisten.

– Den händelsen har väl gjort en mer medveten om riskerna, men samtidigt går det inte att stå på start och tänka på farorna.

Efter en världscupsäsong där Olsson tagit poäng i samtliga störtlopp utom ett siktar han på nya pinnar på lördag.

– Jag ska inte bara ta mig ned, jag ska ta poäng.

FAKTA

60 meters luftfärd över ett hang på 49 graders lutning...

Plats: Kitzbühel, Österrike.

Pistens namn: Streif.

Start: 1665 m ö h.

Mål: 802 m ö h.

Fallhöjd: 863 m.

Längd: 3 312 m.

Genomsnittlig lutning: 26 procent.

Mesta lutning: 85 procent.

Minsta lutning: 2 procent.

Årgång: 71 (första internationella Hahnenkammrennen hölls 1931, nuvarande backe sedan 1940-talet.

START

Ett lågt startnummer är bra för dig. Lång väntan tär på psyket. Du vet att det kommer att bli krascher, vilket innebär avbrott och ytterligare väntan. Redan träningen brukar skörda offer och starten är lika brant som isig. Sen bär det i väg – ett par skridskoskär och du är redan uppe i 95 km/h.

MAUSFALLE

Efter första vänstersvängen kommer 60 meter luftfärd över beryktade Mausfalle. Ett hang med 49 graders lutning. Gränsen för svart pist går vid 25 grader.

Åker du med korrekt åklinje över Mausfalle kommer du att landa några meter från skyddsnätet. Bara aningen för mycket till höger och du sitter i nätet. Aningen för långt till vänster och du kommer aldrig att fixa vänstersvängen som följer direkt på landningen, och som måste tas klockrent eftersom den omedelbart följs av en skarp kurva...

STEILHANG

...med flygfärd över 37-gradiga Steilhang. De första 400 höjdmetrarna går på 45 sekunder och det finns inga felmarginaler.

ALTE SCHNEISE

Störtloppet mäter 3 312 meter och har 860 meter fallhöjd. Det är inte bara extremt brant, utan även väldigt flack. Efter den brutala starten kommer den kilometerlånga raksträckan. Faktum är att Hahnenkamm har samma mått som störtloppsbacken i Åre. Skillnaden är främst att du knappt förlorar någon höjd alls under halva banan. Du bara står där och försöker att hålla ut, parera slagen och lufta dig lite över Seidalm sprung (28 grader).

HAUSBERGKANTE

Och pang, en högersväng med solen rätt i nyllet. En tajt S-kurva och 20 meter i luften över Hausbergkante (45 grader). Landning i vänstersvängen med kraftig kompression som trycker bak kroppen över skidändarna.

ZIELSCHUSS

Hahnenkamm pendlar mellan ytterligheter. Från total action till ingenting och sedan ingenting och så total action igen med en målskjuts som både är lång och skrämmande. För nu känner du tydligt hur trött du är. Backens ojämnheter skickar knäna i bröstkorgen. Skidorna wobblar. Ny luftfärd och ny kompression, följt av en sista snyting från den ramp som arrangören skottat upp till publikens fromma. Tillbaka i grundställning. Du har spagetti i benen. Alla kraft förbrukad. Mållinjen passeras.

Källa: Sportbladet