Så ska Anja Pärson klara den rekordjobbiga VM-utmaningen

Extrem mjölksyra Den långa VM-backen, det isiga underlaget och det tuffa schemat gör de kommande dygnen till några av de tuffaste i Anjas karriär.
Extrem mjölksyra Den långa VM-backen, det isiga underlaget och det tuffa schemat gör de kommande dygnen till några av de tuffaste i Anjas karriär.
SPORTBLADET

Garmisch. Anja Pärson ställs inför en 50-timmars fysikutmaning som kan vara karriärens tyngsta.

För att inte gå under av utmattning har hon fem bärande punkter.

– Det är så extremt hög mjölksyrenivå vi lägger oss på, och för varje dag blir du tröttare och tröttare, säger hon.

I morgon väntar kombinationen av störtlopp och slalom. På lördag är det störtloppsträning och på söndag tävling. Allt händer på 50 timmar.

”Finns ingen hjälp”

Det finns tre indikationer på vilken fysisk utmaning som väntar Anja Pärson:

Efter gårdagens super-G beskrev Patrik Järbyn att han aldrig tidigare i karriären upplevt en tyngre backe. Damernas störtloppsbacke löper parallellt med den.

På gårdagens störtloppsträning small det i de uppblåsta väggarna eftersom ett par tjejer var för trötta för att bromsa när de gått i mål.

Och så kan man lyssna på huvudpersonen själv:

– Det är klart det är svårt. Det är slitsamt. Det finns ingen hjälp att slappna av för det slår hela tiden, säger Anja.

Skidorna slår

Det är kombinationen av långa backar och ojämnt underlag som gör det extremjobbigt. Skidorna glider inte fint längs snön, utan slår mot isen.

I går och i dag tränar Anja både slalom och störtlopp. Trots att kroppen hade uppskattat vila är det otänkbart med tanke på det skiftande vädret.

– Vi hade tänkt ta det ganska megalugnt i dag, men vi hör rapporter om att det kanske kommer regna både på fredag och lördag. Då kan vi inte chansa på att få bra genomåk senare, säger Pärson.

Hur sliten är du i huvudet?

– Inte alls. Jag går och lägger mig tjugo i tio. Det är ofta solen som tar på hårdast såna dagar så man försöker vara inne. Men än så länge har det bara gått några dagar.

”Är så extremt”

Hon radar själv upp fem punkter som är bärande för om hon ska orka.

Det handlar om sömn, sol, avslappning och lek.

Och så handlar det om mjölksyra.

– Det är två minuter på en dag, men det är så extremt hög mjölksyrenivå vi lägger oss på att det är svårt att ta bort det, säger hon och lägger till en varning.

– Att överskrida mjölksyrenivån för mycket... det ska vi försöka undvika.

FAKTA

Anja Pärsons svettiga helg

Fredag, 10.00

Störtlopp, kombi

Fredag, 14.00

Slalom, kombi

Lördag, 13.30

Officiell träning, störtlopp

Söndag, 11.00

Störtlopp

Pärsons knep för att orka extremdygnen

1. Undvika solen

Alla timmar ute i gasset kostar på vätskebalansen. ”Det är ofta solen som tar på hårdast såna dagar, så man försöker vara inne”, säger hon.

2. Fotbollstennis

Anja bedyrar hur viktig leken är för att rensa huvudet. Mest talar hon om fotbollstennisen mot tränarna. ”Vi förlorade i går, därför är det bäst av tre nu”, säger hon.

3. Cykla bort mjölksyran

”Det är två minuters åk på en dag, men det är så extremt hög mjölksyrenivå vi lägger oss på. Det är rätt svårt att ta bort det”, säger hon. Lösningen är testcykeln. Pass uppåt en timme är inte ovanligt.

4. Hitta viloställen på träning

I dag tränar Anja slalom och kör ett officiellt genomåk inför störtloppet. Att stå över är otaktiskt, så planen är i stället att inte gå för fullt på alla partier. ”Kanske blir att jag ställer mig upp på flacken”, säger Anja.

5. Lägga sig punktligt

När klockan slår 21.40 lägger hon sig varje kväll. Är kroppen för uppe i varv kan det inte hjälpas, så då tar hon till knep för att slappna av, som att spela mobilspel.