Norska kanalens straff: 5 miljoner i skadestånd

Dopningsanklagelserna mot norska idrottare blev kostsamt: Vi vill ställa allt till rätta

SPORTBLADET

Bråket mellan norska TV2 och idrottsrörelsen i Norge är över. Tv-kanalen betalar fem miljoner kronor i skadestånd för de felaktiga anklagelserna om dopning i programmet "Rikets tillstånd".

I går kväll träffades representanter för Norges idrottsförbund, Norges olympiska kommitté och TV2 för ett möte på flygplatsen Gardermoen utanför Oslo.

Efter drygt två timmars förhandlingar var parterna överens och presenterade ett åtta punkter långt program som allt som allt kostar TV2 runt fem miljoner kronor.

- Det är ett dyrt paket för ett kostsamt fel vi har begått. Nu gör vi det här utifrån ett moraliskt ansvar vi har för att ställa saker och ting till rätta, säger TV2-chefen Kåre Valebrokk till TV2.

Många åtgärder

Tv-kanalen ska:

be om ursäkt vid en internationell presskonferens i samband med längdskidåkningens världscuptävlingar i Finland i helgen.

producera nyhetsinslag på engelska för bland andra EBU, CNN, Reuters och andra bildbyråer.

skicka ut pressmeddelanden till internationella nyhetsbyråer och europeiska tidningar.

skicka brev till IOC, EOC, internationella specialförbund, nationella olympiska kommittéer, pressorganisationer och antidopningsorganisationen WADA.

stötta Norges idrottsförbund med 1,5 miljoner norska kronor för att återupprätta den norska idrottens skadade rykte.

bidra med en miljon till förebyggande arbete bland barn och ungdomar i Norge.

bidra med reklamutrymme till ett värde av 1,5 miljoner norska kronor för olika kampanjer.

stötta WADA:s antidopningsarbete med en miljon norska kronor.

Därmed har stormen som blåste upp efter programmet "Rikets tillstånd", där norska längdåkare och andra idrottare anklagades för dopning under hemma-OS i Lillehammer 1994, mojnat betydligt.

Martin Fransson