Sportbladet

Haag däckas av avgaserna

Nu varnas de för luften i Norge: ”Man blir irriterad”

FÅR EFFEKTER FÖR HÄLSAN Den dåliga luften kan försämra hälsan för de svenska åkarna. I går tvingades Anna Haag stå över sprintstafetten.
FÅR EFFEKTER FÖR HÄLSAN Den dåliga luften kan försämra hälsan för de svenska åkarna. I går tvingades Anna Haag stå över sprintstafetten.Foto: Foto: ANDREAS BARDELL

Holmenkollen. Luften vid VM-banan är så förorenad av bilavgaser att norska myndigheter varnar för hälsoeffekter.

Flera svenskar har känt halsen klibba igen och Anna Haag gav upp sin plats i gårdagens guldlag på grund av luftrörsproblemen.

– Luften är skitig och lite smogliknande. Det är därför det blir tufft, säger hon.

Anna Haag var en huvudkandidat till att åka gårdagens sprintstafett, men ställde in för att kroppen mådde dåligt efter dubbeljakten.

– Jag var värre däran efter lördagens lopp än jag var i måndags, men det är ändå inte värt att chansa, säger hon och syftar på sina luftrör.

Känsliga varnas

Problemet ligger i luften. Mätningar visar hur halten nitrogendioxid i går steg från låga värden på morgonen till klart över gränsen för det normala under tävlingstimmarna. På grund av avgaserna beskriver Norska institutet för luftforskning (NILU) hur ”hälsoeffekter kan förekomma hos astmatiker. Känsliga personer bör begränsa fysisk aktivitet i området”.

Enligt Anna Haag och Emil Jönsson märks det på hela svensklaget, men tydligare hos vissa.

– Det är så skitigt att man slajmar ihop. Det är svårt att ta djupa andetag. Vi kräver så mycket syre för att få kroppen att gå, säger Jönsson och påpekar att det handlar mer om otrivsel än att det går långsammare framåt.

– Man blir irriterad, inte trött. Hjärtat klarar av när man åker hårt utan att få in så mycket luft, men man åker och halv-harklar.

Drabbas norrmännen mindre för att de är mer vana vid det?

– Ja. Man blir van vid saker. Det är klart. Men det är ändå lika för alla att det är en väldigt speciell luft.

Kan man göra något för att stå ut med avgaserna i luften?

– Ja. Jag öppnar lugnare på träning och låter luftvägarna successivt vänja sig vid luften. Sedan öka-öka-ökar jag för att lära mig att få in mer luft. Men det här är så väldigt speciellt.

Landlagsläkaren Magnus Dyborn slår inte fast att avgaser ligger bakom luftrörsproblemen, men har undersökt saken.

Använder mediciner

– Jag har varit inne och tittat på rapporter om luftkvaliteten och det är klart att det finns en aspekt. Man vet att kväveoxid från till exempel dieselbilar och lastbilar retar luftvägarna, säger Dyborn.

Hur behandlas åkare som känner av problemen?

– Vi optimerar behandlingen. Man ser över doser, kanske byter någon beredningsform. Det finns olika formers mediciner att ge.