”Stämmer det får vi ta ett snack...”

Vid målgången igår lyfte Northug fram sin sponsor på tröjan som också var loppets sponsor denna gång.
Foto: AP
Vid målgången igår lyfte Northug fram sin sponsor på tröjan som också var loppets sponsor denna gång.
SPORTBLADET

Petter Northug stod för en ”kupp” efter segern jaktstarten.

Nu reagerar norska skidförbundets marknadschef.

– Vi får ta upp det här med Petter, säger Bernt Halvar Olderskog till VG.

Petter Northug bröt sig tidigare ur det norska landslaget och har nu skrivit på ett ett avtal om att inte göra reklam för sina privata sponsorer när han tävlar för dem. Men efter att ha gått i mål i tisdagens sprint lade sig den då utslagne 29-åringen ner i målområdet – precis nedanför en reklamskylt prydd med Coops logga. Efteråt skämtade Northug om att han det kan stå honom dyrt.

– Jag lär få böter nu, sa han.

Ville provocera

Incidenten blev en snackis, och när Tour de Skis totalledare i dag gick i mål efter den 25 kilometer långa jaktstarten passade han på att göra sig lustig över situationen. Northug svarade för en ”kupp” genom att dra i sin tävlingsväst, som är prydd med Coops (även officiell sponsor till Tour de Ski) logga.

– Om det inte hade provocerat så hade jag inte gjort det, sa han då.

”Måste ta upp det”

När norska skidförbundets marknadschef Bernt Halvar Olderskog får höra om Northugs kupp, så reagerar han starkt.

– Om det stämmer att han gjorde det för att provocera, då är det något vi måste ta upp med Petter, säger han enligt VG.

Sportchef Åge Skinstad tonar dock ner allvaret.

– Vi tycker det är bra att Fis och arrangörerna har sponsorer. Utan dem hade vi inte kunnat tävla. Vi själva är mycket nöjda med våra sponsorer och att Petter nu har vunnit två lopp med Spar-loggan på låret, säger han.