Flinck: Dör skidskyttet i Tyskland så dör det överallt – de är sportens hjärta

SPORTBLADET

Tyskland är skidskyttets hjärta och lungor.

ARD och ZDF dess stora kroppspulsåder.

Vi vet alla vad som händer om man skär av den...

Tyskland är skidskyttets hjärta och lungor.

ARD och ZDF dess stora kroppspulsåder.

Vi vet alla vad som händer om man skär av den ...

Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland och Zweites Deutsches Fernsehen.

Visst låter det upphetsande.

Men det är just de här två tyska tv-bolagen, förkortade ARD och ZDF, som håller skidskyttesportens framtid i sin hand i detta nu.

De båda statliga bolagen äger tv-rättigheterna till skidskyttet i Tyskland och producerar också sändningar från alla världscuptävlingar som sedan säljs vidare till andra länder.

Under Tour de France fick ARD nog av alla dopningsavslöjanden, packade ihop och reste hem. De kommer inte att sända mer från världens största cykellopp.

–?Och nu är cykelsporten död här i Tyskland, säger Wolfgang Pichler.

Han låter smått förtvivlad när han säger det.

Tyskland är sportens plånbok

Inte så mycket över att cykelsporten är död utan för att han vet vad det skulle betyda om ARD och ZDF väljer att, som det snackas om enligt honom själv, göra samma sak med hans älskade skidskytte på grund av den senaste dopningsskandalen (och i synnerhet om den skulle utvecklas till något ännu större.

För dör skidskyttet i Tyskland så dör det överallt.

Tyskland är skidskyttevärldens hjärta, lungor... och plånbok:

Internationella förbundets tre huvudsponsorer är allihop från Tyskland.

Tyskarna arrangerar de två överlägset största världscuptävlingarna varje år i Oberhof och Ruhpolding.

Tyskan är det (in)officiella skidskyttespråket.

De främsta tyska skidskyttarna tillhör landets populäraste idrottspersonligheter (2006, samma år som Tyskland tog brons i fotbolls-VM på hemmaplan och Miroslav Klose vann skytteligan, utsågs till exempel Kati Wilhelm och Sven Fischer till årets idrottskvinna respektive idrottsman).

Och, som alla vet, är skidskyttet den perfekta tv-sporten.

Vi har tidigare här i Sportbladet berättat om hur skidskytte är den klart populäraste skidsporten i svensk tv med cirka en miljon tittare varje gång.

Och i Tyskland sitter fem gånger så många och följer varje sändning från Anterselva, Pokljuka, Östersund och de andra skidskytteorterna.

Visst har det att göra med vilka framgångar deras stjärnor har och hur starka personligheter de är, men framför allt handlar det om att skidskyttets dramaturgi är som skapt för tv-formatet.

Nu kan just detta faktum bli sportens fall.

Skidskyttet är nämligen helt beroende av de miljoner som ARD och ZDF pumpar in varje år och den tv-exponering de ger sponsorerna.

Inte död ... ännu

Som exempel kan nämnas att arrangörerna av världscupen i Östersund fick 3,5 miljoner kronor från den sponsorfirma som sätter dit reklamen på nummerlapparna och en halv kilometer reklamskyltar.

Alltså: släcker ARD och ZDF ner så dör skidskyttet.

Vi är inte där ännu.

Skidskyttet är inte där cykelsporten är... ännu.

Men den här dopningsaffären är inte den första (de har duggat ganska tätt de senaste åren), även om den verkar bli den största.

Och skulle den fortsätta växa, vilket väldigt mycket tyder på, så kan vi vara där snabbare än det går att säga Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland ... eller bara A-R-D.