Internet-tävlingar – så blir du lurad

'Vinn en Iphone' kan betyda att din mejlbox svämmar över med spam: ”Inget är gratis...”

NYHETER

Att skicka reklam till någons e-postadress utan samtycke är olagligt – ändå fylls mångas mejlkorgar så gott som dagligen med oönskade erbjudanden och spam.

Och ofta har du dig själv att skylla – genom att delta i tävlingar på nätet.

– Det är ju inte jättevanligt att företag lottar ut mobiler utan att få något för det, säger Cecilia Melander, jurist på Konsumentverket till Råd & Rön.

För mycket spam i mejlkorgen? Att du deltar i tävlingar på nätet vara den stora boven.
Foto: Freedigitalphotos
För mycket spam i mejlkorgen? Att du deltar i tävlingar på nätet vara den stora boven.

Att tävla på nätet kan kännas lockande, särskilt när det utlovas mobiltelefoner och surfplattor och din enda motprestation är att du ska svara på några enkla frågor eller fylla i dina personuppgifter.

Men precis som i övriga livet är ingenting gratis.

Tävlingarna är ofta bara ett sätt att komma över din mejladress och de uppgifter som du fyllt i, information som sen säljs vidare till andra företag.

"Tävling är ett smart sätt"

– Det finns företag som har skapats bara för att ordna sådana här tävlingar, i syfte att samla in kontaktuppgifter att sälja vidare till andra företag, säger Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma som är en "bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt eller interaktiv marknadsföring".

Konsekvensen blir ofta att din mejlbox börjar fyllas upp med allehanda reklam och erbjudanden, något som du genom att delta i tävlingarna gett ditt medgivande till.

– Det är inte tillåtet för företag att skicka reklam till e-postadresser utan samtycke, och en tävling är ett smart sätt att få det. Det är ju inte jättevanligt att företag lottar ut mobiler utan att få något för det, säger Cecilia Melander, jurist på Konsumentverket till Råd & Rön.

Råd & Rön testade själva och anmälde en av sina reportrar till en tävling och konsekvensen blev mycket riktigt en uppsjö av erbjudanden, både till mejlen och mobiltelefonen.

Hur experimentet slutade kan du läsa här