Aftonbladet vinner Guldmobilen

Satsningen på taggar en ”multimedial upplevelse”

DE TOG GULD Aftonbladets satsning på "taggar" i tidningen är årets bästa nyhetstjänst för mobiltelefoner. Den ansvariga nyhetschefen Anna Körnung och affärschefen Johan Åsén tog emot priset på torsdagkvällen.
Foto: LARS HEDELIN
DE TOG GULD Aftonbladets satsning på "taggar" i tidningen är årets bästa nyhetstjänst för mobiltelefoner. Den ansvariga nyhetschefen Anna Körnung och affärschefen Johan Åsén tog emot priset på torsdagkvällen.
OM AFTONBLADET

Aftonbladet tilldelades på torsdagen priset Guldmobilen för satsningen på taggar i papperstidningen.

– Helt fantastiskt, säger affärschefen Johan Åsén, som tog emot priset vid Mobilgalan i Kista.

Aftonbladets satsning på taggar har bara funnits i lite drygt en månads tid.

Trots detta har satsningen redan i kväll fått sitt allra första pris, Guldmobilen, för årets mobila nyhetstjänst.

– Att vi har hunnit bli nominerade och sedan få pris på bara fyra veckor är helt fantastiskt, säger affärschefen Johan Åsén.

– Det här är bara starten på en lång resa men kul att få sånt gehör så tidigt.

En upplevelse

Mobil.se, som utser segraren, kallade satsningen för en "multimedial upplevelse" och menar att "den största dagstidningen banar väg för fler liknande satsningar".

– Det är jättekul att få pris av branschen, men läsarnas gillande och det faktum att de använder tjänsten är så klart viktigast, säger Anna Körnung, nyhetschef för taggsatsningen.

Hittills har 50 000 av Aftonbladets läsare laddat ner programmet för att kunna tagga.

Vad innebär det att tagga?

– Jättekort så innebär det att man använder mobilen, tar en bild på koden i tidningen och blir direkt uppkopplad till ett bildspel eller rörlig bild. Det är ett sätt att få ut mer av papperstidningen. Har man inte tillgång till datorn blir mobilen ett bra komplement, säger Anna Körnung.

Hur ska ni fira?

– Vi måste ju fira, men hur har jag inte kommit på just nu.

Kommer fler medier att följa efter den här satsningen?

– Det tror jag absolut. Det är ju ett sätt att föra samman webben och pepperstidningen. Mobilen används allt mer aktivt och har blivit ett mediekomplement.

FAKTA

Utnämningarna för årets produkter är resultatet av en omröstning bland tidningen Mobils läsare. Årets tjänster har utsetts av Mobilgalans jury.

ÅRETS PRODUKTER

- Årets musikmobil – Sony Ericsson W902

- Årets kameramobil – Sony Ericsson C905

- Årets smartphone – Nokia E71

- Årets mediamobil – Apple Iphone 3G

- Årets designmobil – Apple Iphone 3G

- Årets GPS – Tomtom Go 930

ÅRETS TJÄNSTER

- Årets mobila nyhetstjänst – Aftonbladet Tagga

- Årets mobila sporttjänst – mobil.sr.se/SR Radiosporten

- Årets mobila nyttotjänst – Quedro: Noplace/SvD magasinet mobil

- Årets mobila nöjestjänst – Polarbit: Nya spel till Iphone och Symbian