Tipsen: Så kommer du i form efter semestern

1 av 2
HÄLSA

Har semestern varit en orgie i överflöd?

Rosévin, sena nätter och stillasittande får även den bäste att tappa formen.

Så kolla hit, här är fem tips som råder bot på barbapappa-kroppar.

Det händer de flesta.

Innan sommaren lyser flitens låga och regelbunden träning är vardag. Sen kommer semestern och hantlarna på gymmet byts ut mot drinkar vid grillen och vips – den tighta kroppen blir på en gång lite mjukare i kanterna. Oroa dig inte, även om det känns segt så är det snabbt ordnat .

Så vad ska man börja med?

Att komma tillbaka till gammal god form kräver att man aktiverar sig, men samtidigt ser till att hålla igen.

– Promenad och cykling är ett bra första steg för den som inte rört sig på ett par veckor. Styrketräning kan absolut vara med från början men det bör inte vara för tungt. Man tappar snabbt det man byggt upp, säger Brian van den Brink, personlig tränare på Sats.

Vanligaste felat – tar i för hårt

Men det är inte bara att ta vid där man slutade. Har träningen uteblivit under lång tid så bör man börja försiktigt. Annars är det lätt att det leder till skador och man hamnar i en frustrerande ond cirkel där man inte har möjlighet att komma igen.

– Det första och vanligaste felet är att man ”byter liv” för kvickt. Man måste trappa upp det i lagom takt. Det går inte att komma direkt från fyra veckor i solstolen och direkt hoppa på fyra pass i veckan.

Börja långsamt – och ha kul

Att just ha den mentala inställningen att man borde klara samma som tidigare är fel – och för den oförsiktige kan för hård start leda till skador.

– Du kommer inte vara på samma nivå om du hållit upp ett par veckor. Tiden tillbaka är minst lika lång som man haft uppehåll. Man måste ge kroppen chansen att vänja sig vid belastning igen. Tar du i för mycket kommer skadorna och man blir sliten i kroppen vilket gör att man tappar motivationen. Ta istället mer promenader eller cykla mer. Vad man gör är inte den stora grejen, utan det viktiga är att man gör något. Underskatta inte heller vikten av att ha rolig, säger Brian van den Brink.

FAKTA

BRIANS 5 TIPS

1. Att sätta ett mål. Vad man vill med sin träning. Är det att komma tillbaka till samma som tidigare, eller ett lopp eller dylikt.

2. Göra det stegvis. Trappa upp träningen efter hand så att kroppen hinner vänja sig. Anlita en PT när det kommer till styrketräning. Det kan ge motivation och inspiration för fortsatt träning.

3. Försöka få en bra vardagsrutin. Boka in i kalendern exempelvis luncher eller vad det nu är.

4. Skaffa en träningskompis. Hugg tag i en kollega eller en polare så är det roligare och man kan sporra varandra.

5. Se över kosten. Den är A och O för ett lyckat träningsresultat. Har man haft många sena nätter med vin och ost kanske man ska ställa om sig för en ny säsong. Rensa ur och lugna ner kroppen från sockret och alkoholen.