Träningsmyterna – som inte funkar

1 av 4
HÄLSA

Tomtar, troll och träning.

Det finns myter om det mesta och när det gäller just fysisk aktivitet verkar många tro på dem.

– Jag tror absolut att folk går på flera myter, man luras av dem för att man inte har kunskapen, säger Jannika Larsson, personlig tränare.

Är det dags att sätta igång din sommarsolade barbapappa-kropp? Se då till att göra rätt från början – och undvik de klassiska träningsmyterna.

Jannika Larsson, personlig tränare och känd från tv-programmet Gladiatorerna, har lång erfarenhet av träning – och möter dagligen vanföreställningar och myter om träning.

Men vilka är det?

Jannika hjälper oss att ta död på fem.

Myt 1: Stretchning direkt efter träning

– Stretching i all ära men jag skulle föredra rörlighet. Vissa behöver förvisso stretcha, men långt ifrån alla, tex inte se som är överrörliga! När du börjar stelna till, ett tag efter träning, ska man absolut se till att töja ut sina muskler, men att stretcha direkt efter träning ger inte den effekt du önskar, då är du ju fortfarande varm i muskulaturen. Så ja, du behöver göra det men inte direkt efter ett träningspass.

Myt 2: Lågintensiv träning bränner fett (långa löpturer bättre än gymmet)

 – Det är katastrof, det stämmer absolut inte. Ska du bränna fett ska du köra intervallträning. Löpintervaller plant eller i backe eller roddintervall gynnar din förbränning. Många tror att mängdträning med långa pass är det som bränner fett. Fel, du måste ändra din kost och syn på maten för att gå ner i fettmassa – kombinerat med riktig intervallträning så får du bästa resultatet.

Myt 3: Om jag tränar tillräckligt mycket kan jag äta vad som helst.

– Vanliga människan tror att de kan äta sin kebab el pizza på kvällen eller avnjuta ett eller flera glas vin varje kväll bara de rör på sig. Men jag tycker det är fel. I mina ögon misshandlar du din egen kropp!

Ät bra mat utav bra råvaror så mår kroppen bra och du får bra energi. Tränar man för att man ska kunna äta ett kilo godis om dagen – då är man ute och cyklar. Träna och ät hälsosam kost i din vardag för att kroppen ska må bra så har du bra förutsättningar för att leva ett hälsosamt liv. En ätardag kan man absolut unna sig, men tänk på vad du stoppar i dig.

Myt 4: Sit-ups är vägen till ett sexpack

– Nej, det är inte hela sanningen. Folk tror att man kan träna magen varje dag. Men det är en muskel precis som alla andra och den bör man köra rejält en-två gånger i veckan och sen ge den vila för återhämtning, precis som alla andra muskler. För att få sexpack ska man träna stenhårt ett pass – sen vänta tills nästa gång. Sätter du den under press så utvecklas den precis som alla andra muskler. Bra exempel på övningar är brutalbänken, att hänga med fötterna upp och göra sit-ups, samt att hänga i en stång med händerna, rulla upp höften så att knäna riktas mot armbågarna och sänka sen fötterna sakta mot marken.

Myt 5: Kosttillskott gör att man får ut mer av träningen

 – Många tror att man ska ta mycket kosttillskott, att träningen blir så mycket bättre då. Men jag tycker att det är fel. Ät bra mat med bra råvaror som ger dig energi, det är bättre. Behöver du kosttillskott kommer kroppen ge dig signaler på det. Tex om du får kramp i låren under ett marathon, ja då har du antagligen brist på zink och magnesium, då behöver du tillsätta det. Inte annars! Gå inte på det som sägs och säljs i reklamer och lägg inga pengar på kosttillskott som din kropp inte behöver.

FAKTA

Om Jannika Larsson

■ ■ Jannika har länge tränat och tävlat i fitness och 2011 vann hon SM i Body Fitness. Mest känd för svenska folket blev hon när hon 2012 för första gången dök upp som ”Hyper” i tv-programmet Gladiatorerna på TV4.

■ ■ Nu jobbar Jannika som personlig tränare och föreläsare på Fight your Fight – och satsar mer på triathlon/långdistans.

■ ■ På meritlistan finns bland annat en Ironman (Barcelona 2014 – tid 12:26:56), Stockholm Marathon (2015 – 3:39:47) samt olympiskt triathlon (Stockholm 2015 – bästa tid 2:42:32)