Börja träna och prestera bättre

Så lätt kommer du igång

NYHETER

Går det segt på jobbet?

Här är tipsen som får dig att prestera bättre.

– Det är bättre att göra väldigt lite än ingenting, säger träningsexperten Shirin Rågby Djavidi.

Semestern är över för de flesta av svenskarna. Och för många kan de första veckorna kännas som en mental baksmälla efter sommarens lugna tempo. Det finns dock ett enkelt botemedel – träning.

”Utnyttja dagsljuset”

– Det bästa tipset är att vara ute så mycket som möjligt och utnyttja dagsljuset. Man blir pigg av det och den friska luften, säger träningsexperten Shirin Rågby Djavidi.

– Det är ju allmänt känt att man presterar bättre om man tränar. Det har gjorts studier och forskning på att man får bättre immunförsvar och blir piggare och rappare. Hela din rytm blir bättre.

”Superenkelt”

Alla har dock inte tid att gå till gymmet efter jobbet eller sticka ut och springa på kvällen. Men enligt Shirin räcker tio minuters stretching för att du ska märka skillnad.

– Det är bättre att göra väldigt lite än ingenting. Superenkla övningar, som att sträcka ut nacken och stretcha skulderbladen, kan göra stor skillnad, säger hon.

Shirin tipsar också de som vill komma igång om att söka friskvårdsbidrag.

– Är chefen smart kommer han tycka det är jättebra. De personer som tränar kommer förmodligen få färre sjukdagar, säger hon.

FAKTA

Fem tips för att komma igång:

Prioritera din tid.

Gör hellre lite än ingenting, tio minuters träning gör stor skillnad.

Utnyttja dagsljuset!

Testa någon nytt, det ökar motivationen.

Om du jobbar på ett stort företag, dra igång en intern tävling för att skapa en friskvårdsanda.