Så kan du skadas av din mobiltelefon

”Skadorna kan bli kroniska”

NYHETER

Glöm musarm och sms-tumme.

Här är nya it-hotet – mot ditt pekfinger.

– Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén.

Foto: ap

Nya siffror från företaget Mediavision visar att över 700 000 svenskar har en iPhone. I USA har en flera miljoner iPads sålts och ännu fler Android-modeller. De nya mobilerna är på väg att ta över världen. Men bland appar och pekskärmar har en ny fara dykt upp – mobilfingret.

– Jag har haft åtminstone en patient som drabbats av inflammation i musklerna, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén på Skanstulls Kiropraktik & Ergonomi i Stockholm.

”Vissa håller för hårt”

Det kan låta som en petitess, men faktum är att för statiska rörelser – i väldigt stor utsträckning – med mobilen kan skada dina muskler och leder. Anne-Lie Rosén förklarar:

– Telefonerna i sig är inget problem. Faran är att man använder dem så pass mycket. Alla rörelser som man upprepar flera gånger under dagen är inte bra. Vissa håller sin iPhone för hårt i samma position och andra använder bara pekfingret när de klickar runt på mobilen, säger hon.

Kan bli kroniska

Och skadorna från de statiska rörelserna är inte direkt lindriga. Muskelansträngningar i fingrar och underarmar och inflammation i armbågen (tennisarmbåge) är några av de symptom som kan drabba de flitiga mobilanvändarna.

– Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, förklarar Anne-Lie Rosén.

Kommer vi se fler svenskar med ”mobilfinger” framöver?

– Nu använder man mobilen till allt. Så ja, på kort sikt är jag övertygad om att de kommer att öka.

FAKTA

Så undviker du ”mobilfingret”:

Fundera på hur du lever ditt liv. Behöver du svara på alla mejl i telefonen och sms:a om allt möjligt? Ibland kan det vara skönt att ta en paus från mobilen.

Variera dig. Försök att använda så många olika fingrar som möjlig när du använder telefonen.

Greppa inte mobilen så hårt när du använder den. Håll mer löst och ledigt för att minska risken för skador.

Rör på händer och fingrar mellan sms:andet.

Att röra sig på fritiden är alltid bra. Oavsett vad du gör lindrar motion de värsta plågorna.

Tips från Anne-Lie Rosén.