Elever tillverkar miljösnöskoter

I samarbete med Vägverket och Biofuel Region

NYHETER

Nu ska gymnasieelever få skoterjättarna att tillverka miljövänliga fordon. Med pengar från Vägverket har Malgomajskolan i Vilhelmina skapat något världsunikt – en snöskoter som drivs med biodiesel.

Malgomajskolan i Vilhelmina har lyckats med det som tycktes vara omöjligt – i gymnasiets verkstad har fordonselever och lärare konstruerat en snöskoter som drivs med biodiesel. Trots att fordonet är en prototyp så har testkörningar visat en mycket låg bränsleförbrukning – nära hälften av en standardskoter.

Vägverket bakom projektet

Bakom pilotprojektet ligger bland andra Vägverket och nätverket Biofuel Region som har sponsrat med fordon och motorer. Deras mål har varit att ge de internationella skoterföretagen en knuff i rätt riktning. Malgomajskolan fick tolv veckor på sig att bevisa att det faktiskt går att skapa miljövänliga dieselskotrar.

– Det var en jäkla utmaning att bygga den på så kort tid, men med fullt engagemang från lärare och elever så fixade vi det, säger Håkan Larsson, lärare och utbildningsledare på skolans fordonsprogram.

Han berättar att de stora tillverkarna har ansett det vara omöjligt att anpassa skotrarnas motorvariatorer till dieselmotorernas enorma vridmoment vid låga varv.

Toppkrafter på 70km/h

Det norrländska byggteamet monterade en trecylindrig Lombardinimotor i en Arctic Cat-skoter. Problemet med motorns vridmoment löstes med den svenska innovationen Pivario, en programmerbar variator som förhindrar att skotern slirar. Med biobränsle utvecklar dieselmotorn cirka 30 hästkrafter vilket ger en topphastighet av cirka 70 kilometer i timmen.

Nu söker Vägverket pengar för att starta tre nya skolprojekt. För Vilhelminaprototypen är dock en katalysator, ett partikelfilter och ett turboaggregat nästa steg i utvecklingsarbetet – vilket kommer att göra dieselskotern enormt snäll mot våra svenska fjäll.

John Edgren/Minimedia