Ny lag: Bygg om din bil till etanol

"Svenskarna blir försökskaniner"

1 av 3 | Foto: Daniel Pedersen
NYHETER

En ny lag från 1 juli gör det möjligt att bygga om gamla bilar till etanoldrift.

Gröna bilister hävdar att vi med en konvertering kan minska miljöpåverkan med 65 procent per bil.

– Svenska folket blir försökskaniner, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Från den 1 juli i år är det tillåtet att bygga om din bensindrivna bil till etanoldrift.

Mattias Goldmann, pressansvarig på Gröna bilister, skriver i en debattartikel som publicerades i gårdagens VLT att konvertering av bensindrivna bilar kan minska bilens klimatpåverkan med 65 procent. Mest nytta gör konverteringen av de bilar som redan körs på våra vägar.

– Kan vi konvertera 500 000 bensindrivna bilar som redan nu är i drift tar vi bilar ur den befintliga bilpoolen och minskar dess utsläpp med upp till 65 procent, vilket uppgår till 20 procent av Sveriges uppsatta klimatmål, säger han.

Konverteringen av bilen måste ske på en certifierad konverteringsfirma, en kostnad som för den enskilde konsumenten kommer att uppgå till 10 000-15 000 kronor.

– Att köra med etanoldrift innebär inte bara en minskad miljöpåverkan utan även en mindre bränslekostnad för bilisten vilket innebär att du efter ett par år har tjänat in kostnaden för konverteringen av ditt fordon, menar Mattias Goldmann.

Experterna oense

Aftonbladets bilexpert och motorkrönikör Robert Collin är emot förslaget:

– Det här låter som ännu ett projekt där svenskarna blir försökskaniner. Att konvertera en bensindriven bil till etanoldrift innebär en stor kostnad som kommer att falla på den enskilde konsumenten. Svenskens miljöengagemang är kostnadsrelaterat. Det är ingen som kommer att konvertera sin bil utan en morot för det, säger Robert Collin.

Vill du konvertera din bensindrivna bil till etanoldrift måste du anlita en certifierad konverteringsfirma, en kostnad som kan uppgå till 15 000 kronor beroende på bilmodell. I gengäld tar firman över garantin på de konverterade delarna.

– Ingen bil går väl sönder på ett år, den tid man ger garanti för. Men när 100 000 bilar kommer efter ett par år och är sönderrostade då kommer inte konverteringsfirmorna finnas kvar längre eller så försätter de sig själva i konkurs. Vem ska då betala konsumenternas kostnader, Mattias Goldmann? Undrar Robert Collin.

Sofia Sofroniadou/Minimedia