Se yngre ut på sekunden

1 av 6 | Foto: Robert Johansson
LJUSA TONER.
NÖJE

Egentligen kan vi inte lura klockan, men däremot ögat. Det finns massor av knep för att se yngre ut och det är bara upp till dig hur mycket tid och möda du vill lägga ner.

Här har vi samlat 12 effektiva tips som får dig att se ut som en 25-åring igen!

1. Den föryngrande makeupen

Gör dig av med kakpuder, matta läppstift och foundations och satsa på en glansigare, friskare look. Låt din egen hy skimra igenom underlaget och grunda alltid med en bra fuktkräm. Använd krämrouge i stället för puderrouge. Strunta i läppstift och lipliner. Dutta i stället på samma krämrouge på läpparna i suddiga rörelser och avsluta med en läppglans. Noppa ögonbrynen och applicera ljus ögonskugga som highlighter för att ”lyfta” ögat. Var sparsam med ögonskugga i övrigt. Ju tyngre, färgstarkare och mattare produkter du använder, desto äldre ser hyn ut.

förvänta dig resultat: Omedelbart.

2. De välformade brösten

En bra och välsittande behå kan göra under för bysten. Men tre av fyra kvinnor använder fel storlek på behån. Vanligaste felet är att man väljer för liten kupstorlek och för stort omfång runt ryggen. Gå till en välsorterad underklädesbutik och be om hjälp med storleken. Prova minst tio olika behåar. Ta sedan på dig en tunn t-shirt över och studera brösten kritiskt: Ser de snygga och bra ut? Om inte, testa en ny modell/storlek.

förvänta dig resultat: I samma sekund du hittar rätt behå.

3. De rynkfria händerna

Så här håller du dina händer unga längre:

Använd en kräm med solskyddsfaktor 15 då du vistas i solen.

Applicera handkräm innan du somnar.

Använd tunna plasthandskar då du diskar.

Skydda händerna mot kyla genom att ha handskar då det är kallt.

förvänta dig resultat: Inom två dagar.

4. Den välklädda stilen

Många av oss tror att vi ser trendiga och smala ut i svart. Sanningen är att helsvart får oss äldre att se håglösa ut. Piffa upp med en vit eller krämfärgad scarf för att reflektera din huds lyster eller ta på dig en rosa topp, eftersom rosa signalerar ungdomlighet och djärvhet. Kläm inte in kroppen i för små kläder i hopp om att se sexig ut. Visst kan du ha ungdomliga kläder, men utgå från din egen kropp.

förvänta dig resultat: Så fort du tar dig ur den svarta, för tajta kroppsstrumpan.

5. Det strålande leendet

Ju äldre du blir, desto gulare blir tänderna. Tandkrämer med bleknings- eller slipeffekt rekommenderas dock inte om du vill ha ett varaktigt vitt leende. Slipmedlet gör att emaljen slits ner ännu snabbare och på sikt får du alltså fortare gula tänder. Lägg i stället lite mer pengar på en professionellt gjord tandblekning hos din tandläkare eller tandhygienist. Pris: 1 500–2 000 kronor.

förvänta dig resultat: Inom en vecka.

6. Den vågade frisyren

När man är runt 25 är man fortfarande modig och vågar ge efter för trendiga frisyrer och färger. Är man äldre blir det ofta ”naturliga” slingor eller något annat mesigt som knappt syns. Lägg diskretionen åt sidan och våga experimentera mer! Klipp dig kort med en annorlunda toning – eller skaffa löshår i häftiga färger och var lite crazy för en kväll.

förvänta dig resultat: Samma ögonblick du kliver ut ur salongen.

7. Den skimrande huden

Unga människors hudceller förnyas var 28:e dag, medan äldre hud tar upp till 40 dagar på sig. Detta innebär att döda celler klamrar sig fast vid hudens yta längre på den som är gammal, vilket resulterar i att hyn ser torr, glåmig och trist ut. Lösningen heter peeling. Skrubba bort de döda hudcellerna och ömsa skinn! Återfukta huden ordentligt efteråt, gärna med en kräm som har solskyddsfaktor.

förvänta dig resultat: Inom tre till fyra veckor.

8. Den åldersbromsande maten

Gör det till en utmaning att inkludera grönsaker i din kost så ofta som möjligt. Grönsaker innehåller mer cellskyddande antioxidanter än frukt och vissa studier visar att dagligt intag av grönsaker kan försena åldrandet med upp till 15 år. En diet som är rik på grönsaker ger dig mer energi och fräschare hy och du kommer förmodligen att minska i vikt också, utan att ens behöva försöka banta.

förvänta dig resultat: Inom en månad.

9. Den trimmade midjan

Allsidig motion är bra, men vill du fokusera på midjan ska du satsa på dans som salsa eller turkisk magdans. Dansen ger stärkt kroppssjälvförtroende och markerade former. Danskurser hittar du bland annat på www. folkuniversitetet.se och www.medborgarskolan.se. Den gamla hederliga rockringen är också bra för minskat midjemått!

förvänta dig resultat: Minst 20 danslektioner krävs för att du ska se förändring.

Charlotta Gustafsson