Snart är skönhets- pillret till salu

NÖJE

Ett skönhetspiller kommer snart att börja säljas i Europa.

Livsmedelsjätten och kosmetikajätten har gått samman och lanserar pillret som ska ge oss starkare naglar, vackrare hy och mer glänsande hår.

Den svenska hudläkaren Agneta Troilius är dock skeptisk till att pillret kan ge evig ungdom.

De två koncernerna, kosmetikaföretaget L´Oréal och livsmedelsföretaget Nestlé, har bildat ett gemensamt företag som utvecklar vad de kallar för kosttillskott.

Det nya företaget heter Innéov och enligt uppgift finns redan ett första preparat, avsett för kvinnor över 40, som ska ge fastare hud. Det innehåller bland annat soja.

Innéov öppnar dotterföretag i Spanien, Portugal, Belgien, Tyskland och Frankrike.

Nutricosmetics eller nutriceuticals kallar de produkterna och liknande har funnits en tid på den amerikanska marknaden. Där säljer man till exempel ”skin-beauty-cookies”, ”hud-skönhets-kakor”. De innehåller bland annat kinesiska örter.

"Få klarar nålsögat"

- Av de produkter som finns i USA är det få som klarat nålsögat när det gäller kliniska studier som visar att de har effekt, säger dock professor Åke Bruce på Livsmedelsverket till tidningen Metro.

Det som lanseras i Europa kommer inte att vara matprodukter utan ett piller som man tar tillsammans med måltiden.

Efter kontroll från hälsomyndigheter i Frankrike får pillren bara säljas på apotek.

- De är receptfria men ska åtföljas av muntliga råd från apotekaren, säger Isabelle Contini på franska Innéov till aftonbladet.se.

Kan de kvinnor som vill ha fastare hud då sluta köpa hudkrämer?

- Nej, dragéerna ska vara ett komplement till de krämer man ändå behöver.

När kommer pillret till Sverige?

- Det vet vi ingenting om.

Tveksam

Den svenska hudläkaren Agneta Troilius som arbetar vid Universitetssjukhuset i Malmö är mycket tveksam till det nya pillret.

- För att få fastare hud måste man stimulera tillväxten av underhuden, collagenet, som försvinner mer och mer i 40- och 50-årsåldern, säger hon till aftonbladet.se.

Agneta Troilius reser regelbundet på internationella kongresser med andra hudläkare och de får alla mycket information om hudläkemedel och hudvårdsprodukter.

Inga som fungerar

Men någon information om ett skönhetspiller som fungerar har hon inte fått.

- Hade det här fungerat hade vi vetat det.

Det ser ut som om L´Oréal och Nestlé upptäckt ett utrymme i den europeiska marknaden som redan är utnyttjat i USA.

- Där är det enormt på modet att att äta substanser och hormoner i olika former som ska ge evigt liv. Min man var just där och berättade när han kom hem att en sådan kur kan kosta 80 000 i månaden, säger Agneta Troilius.

Simone Söderhjelm