"Sveriges fulaste sko!"

Aftonbladets panel skrattar åt Foppas plasttoffla

NÖJE

De är sköna, de är ortopediska, men ack så fula. Ändå traskar den så kallade Foppatoffeln nu sitt segertåg över Sverige - och anhängarna blir bara fler och fler.

Aftonbladets modeexpert Sofi Fahrman skräder inte orden - Foppatoffeln är absolut Sveriges fulaste sko, anser hon.

"Klumpiga och plastiga"

- Jag varnade för den redan för ett år sedan, men tydligen har folk inte lyssnat, säger Sofi Fahrman och fortsätter:

- Foppatoffeln är så långt ifrån mode som man kan komma, de är klumpiga, plastiga och jättefula.

Foppatofflan kallas den färgglada skon eftersom det var hockeyhjälten Peter "Foppa" Forsberg som introducerade märket i Skandinavien genom sitt bolag Pforce.

Egentligen heter den Crocs och lanserades redan 2002 i USA, då som båtsko, eftersom den sägs vara antibakteriell och halksäker.

Alla regnbågens färger

Den ska också vara bra och skön för dem som står och går mycket på hårt underlag. Den finns dessutom i en uppsjö färger.

Status som modesko fick den när Britney Spears ertappades med ett par på fötterna och sedan dess har intresset bara eskalerat.

Storsäljare

Redan de två första månaderna såldes 30000 par skor i Skandinavien och i sommar väntas en ny försäljningstopp i Sverige.

- Vi har dem inne på prov. De säljer bra, det är mycket sjuksköterskor och restaurangpersonal som köper dem. Och så barn då, berättar Marta Banach, som jobbar i en skoaffär i Stockholm.

Sofi Fahrman är helt oförstående till varför de färgglada plastskorna säljer så bra.

- Om jag ändå visste. De kan ju vara sköna, en del grejer slår igenom därför. Sen tror jag många säljer in den som en het trend från USA.

Crocs är dock inte sena att utnyttja sitt rykte för fula skor - företagets slogan är "Ugly can be beautiful".

Här är andra saker du bör undvika - enligt Sofi

Emma Löfgren