Vårens väska är stor och grå

Stjärnorna slåss om Botkier

1 av 3 | Foto: Sofi Fahrman
Monica Botkier.
NÖJE

Modefotografen Monica Botkier hade en dröm om att designa egna väskor. Idag hänger de från axlarna på Beyoncé, Kate Moss och Sienna Miller. Sofi Fahrman fick en pratstund med Monica i New York.

Berätta om din historia och hur allt började?

– Jag jobbade tidigare som modefotograf här i NY. Det var min första passion. På plåtningar var jag alltid nära snygga handväskor och blev väldigt intresserad att göra mina egna. Jag gjorde skisser och började tillverka. När jag jobbade på plåtningarna fick jag mycket uppmärksamhet från modeller och producenter och det var så jag började ta beställningar på fler handväskor. Två månader senare visade jag vad jag gjort för inköpare på varuhuset Barneys och de gjorde en stor beställning.

Hur länge sedan var det här?

– Det var faktiskt bara tre och halvt år sedan.

Vad är utmärkande för just dina väskor?

– Väskorna är lika moderiktiga och snygga som de är funktionella.

Kändisar som Sienna Miller använder dina väskor. Hur viktigt har det varit för din framgång?

– Självklart är det viktigt, men vi började väldigt enkelt. Första visningen gjordes utan modeller. Någonstans på vägen fick vi gensvar från kändisar och självklart är det den stora anledningen till att vi spridit oss runt om i världen. Alla vill ju så gärna ha det som kändisarna har.

Vilken är den mest kända Botkierväskan?

– Det var nog den första som jag gjorde. Det var ju den som utlöste allt och fick igång företaget. Nu har vi vår andra it-bag (the Bianca bag). Den är en stor hit.

Hur och varför blir en väska en ”it-bag”?

– Det avgör kunderna. Vi gör ungefär 30 väskor och några blir mer populära än andra och det är kunden som avgör det. Man kan ju aldrig säga ”nu ska jag göra en it-bag”, man gör bara det som känns rätt och sen får man se om det säljer.

I dag finns det mycket design­kopior, vad tycker du om det?

– Självklart tycker jag att det är hemskt. Det skadar många små designers men de skadar också stora märken och företag genom att göra väskor i dålig kvalité. Dessutom använder de ofta arbetskraft i form av barn. Det många inte förstår är att det inte bara handlar om mode. Genom att köpa fake bidrar man till en massa dåliga faktorer i samhället.

Istället för klockor och smycken har väskor blivit den nya statussymbolen. Varför tror du att det blivit så viktigt att ha ”rätt” väska?

– Det är något du använder mycket som dessutom säger mycket om dig själv. Du kan vara kreativ med vilken väska du väljer. Det är egentligen en form av konst. Därför ger den lika mycket intryck och säger nästan mer än en klocka.

Hur lång tid tar det från det att du börjar rita tills du har väskan i handen?

– Det tar ungefär sex månader och ibland upp till ett år.

Berätta lite om väsktrenderna.

– Just nu är trenden stora ­väskor men små väskor kommer absolut tillbaka.

Vi pratade tidigare om kändisar, kan du nämna några som använder dina väskor?

– Självklart. Lindsay Lohan är ett stort fan och hon har varit det ända från början vilket känns väldigt bra. Den senaste hon köpte är den vi kallar ”Bianca bag”. Jag vet att Beyoncé och hennes mamma använder våra väskor och det gör även Kate Moss, Sienna Miller, Eva Mendes, Charlize Theron och Diana Ross.

Foto: Sara Ringström

Sex plånboksvänliga varianter:

Foto: Sara Ringström
Foto: Sara Ringström

Läs mer:

Sofi Fahrman