Den svenska bloggvärlden hotad av modebloggare

Olika tävlingar i modebloggar skapar irritation hos andra bloggare

NÖJE

I förra veckan dominerades Bloggportalens topplistor över de mest diskuterade inlägg av modebloggar som utlyste en rad olika tävlingar.

Ett orättvist och för enkelt sätt att få fler besökare till sin blogg, tycker Mary X Jensen som skriver för Bloggtidningen.

– Det är vilda västern i bloggvärlden, säger hon.

Är det en blogg eller en butik vi besöker? undrar Mary X Jensen när hon tittar på de olika modebloggar som lottar ut eftertraktade priser i form av jeans, smycken och väskor. Detta är något som skapat en viss irritation bland andra svenska bloggare.

– När man studerar dessa bloggar så handlar det i huvudsak om att tävla på olika sätt för att vinna prylar. Innehållet i dessa bloggar är inte direkt opinionsbildande, men man fixar medvetet länkar till sin egen blogg för att hamna högt på listor och bli sedd. Visst är det kul att bli sedd, men man kanske kan jämföra det här med att vara reklambilaga i dagstidningen, berättar Jensen.

Ser du någon fara i att modebloggar använder sig av olika tävlingar och därmed toppar blogglistorna?

– De ska absolut ha sina tävlingar och göra precis som de vill på modebloggarna, det är väl inga problem. Men det måste tydliggöras. Det är trots allt inte sett med goda ögon inom bloggvärlden med den typen av som man kallar det "köpta" länkar.

Faran med det är att man blandar ihop det arbetade med det mer nöjesinriktade så att den som arbetar med seriös opinionsbildning försvinner i det allmänna sorlet. Det vore väldigt synd.

Så du menar att de olika bloggportalerna ska kategorisera tävlingsbloggar på ett annat sätt?

– Ja, jag tycker att rena tävlingsbloggar ska ha en egen kategori helt enkelt och inte blandas med opinionsbildande bloggar.

Svar på kritiken

Så kallade köpta länkar och bloggar som har ett företag bakom sig diskuteras hos Bloggtidningen. Jonas, en annan bloggare framför sin irritation över detta i en kommentar:

”Tycker att har blivit lite extremt. Det är tråkigt om bra bloggar inte syns bara för att dom drunknar under dom som har ett företag bakom sig. Vi som inte har de resurserna får hjälpa varandra. Ge lite uppmärksamhet till dom bloggar man gillar. Om inte annat känns det bra att bli uppmuntrad.”

En modebloggare som har följt debatten svarar på kritiken i ett ut av Bloggtidningens inlägg:

"Tro mig; den latheten att ge redan välbesöka bloggar mina produkter för tävlingar har inte varit avsikten med det hela. Utan det ligger enormt mycket tid och arbete bakom allting. Jag tog mig till toppen av bloggportalen utan hjälp av redan välbesökta bloggar, jag blev själv förvånad och glad att jag hamnade där."

FAKTA

Bloggtidningen

Startades i december 2007 av Rosemari Södergren, bloggare och journalist.

Redan efter några dagar utökades redaktionen med Mary X Jensen, bloggare och journalist.

Syftet med tidningen är att ha koll på bloggvärlden och vara en resurs för bloggare.

Besök deras sajt här.