"Mode lämpar sig väldigt bra i bloggformat"

Tre modeexperter om modebloggar

NÖJE

Vad är en bra modeblogg och hur påverkas bloggaren själv av sponsring?

Modeexperterna Karolina Skande, Frida Fahrman och Cecilia B Jonson berättar.

Karolina Skande
Karolina Skande

– En bra modeblogg är en som har en unik och specifik inriktning/nisch. Att bara lägga upp dagens outfit och skriva om samma saker som de större modebloggarna är av naturliga skäl inte så intressant, berättar Karolina Skande.

Hur får man till en bra modeblogg?

– Det kan helt enkelt vara så lätt som att man har en väldigt unik och individuell stil alternativt att man skriver om ett specifikt område inom mode till exempel vintage, design, historia, modejournalism. Det räcker inte att man bara tänker på mode i formen av de kläder som man själv gillar att ha på sig.

Det finns tusentals modebloggar där ute, varifrån kommer denna expansion av just den här typen av bloggar?

– Mode lämpar sig väldigt bra i bloggformat. Bloggmediet är snabbt, flexibelt och personligt - ett sätt att rapportera om mode som tidigare inte existerat.

Att det blivit så stort är väl att mode berör alla på något sätt.

Oavsett om man är en inbiten modegalning som kan varenda visning utantill eller om man helt enkelt bara tycker att det är kul att se vad andra i ens ålder köper för kläder och gillar att ha på sig.

Du själv brukar lägga ut dagens önske–outfit i din blogg. Vad är tanken där?

– Det är helt enkelt för att inspirera, få folk att tänka i nya banor och inte låsa sig vid det man alltid brukar ha eller köpa. Sen är faktiskt fantastiskt kul att få fantisera fritt vad man skulle ha på sig om pengar, klimat, vardag och tillgänglighet inte var faktorer som man var tvungen att ta hänsyn till.

Detta med sponsring av modeblogagre. Är skribenterna ärliga i sina inlägg eller är de köpta av olika företag?

– Generellt tror jag att hela debatten om köpta bloggar är något överdriven, vissa verkar tro att modebloggare får dyra kläder, väskor och produkter för hissnande summor varje månad - så är det inte! Däremot har jag hört om bloggare som tagit betalt i pengar för att skriva om en viss produkt/vara och det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om det är något som man vill göra, för mig är det dock helt uteslutet.

Karolinas modeblogg

Frida Fahrman Skönhets– och moderedaktör på Metro:

"Vill se en annan bredd bland bloggarna"

– En bra modeblogg tycker jag ska ge inspiration samtidigt som den ger konkreta köptips. Den ska självklart vara aktuell med nyheter och trender och ge en viss känsla av egen stil och personlig toutch. Jag föredrar proffsbloggar framför de som är mer åt lifestylehållet.

Vad tycker du om dagens modebloggare?

– Det finns några få som är riktigt bra. Men tyvärr är det inte de bästa som är de mest lästa, det tar ett tag innan man jobbat upp sin blogg även om innehållet är bra. Många är väldigt unga och modebloggaren har blivit väldigt stereotyp. Jag skulle vilja se en annan bredd bland bloggarna.

Hur kommer de att se ut om fem år?

– Den som ändå visste det! Se bara vad hemsidorna förändrats, det finn ingen som längre har sin egen hemsida. Jag tror att den värsta blogghysterin har lagt sig. Men man kan inte komma undan med att det finns inget idag som ger ett sådant snabbt informationsflöde, aktuell uppdatering och snabb feedback som en blogg.

Hur ärlig kan man vara i sina inlägg med tanke på att vissa modebloggar är sponsrade?

– Det är upp till varje läsare att granska kritiskt precis som vilken information som helst. Däremot så kan man nog i alla fall se att de som jobbar under tidningar likt jag själv, inte är sponsrade eftersom vi har strikta polisys kring detta. Det blir skillnad om man bloggar som privatperson.

Fridas modeblogg

Cecilia B Jonson, redaktör Fredag/Expressen

"De största kommer att hålla sig kvar"

– En bra modeblogg ska vara individuell och personlig, ha handfasta shoppingtips, inte alltför avancerade. Man ska utgå ifrån sig själv.

Vad tycker du om dagens modebloggare?

– De flesta håller det på lätt nivå. Det är många som vill men det är inte alla som är bra. Att ha kul när man modebloggar är viktigaste.

Hur kommer de att se ut om fem år?

– Det är svårt att veta. De största kommer nog att hålla sig kvar ett tag men inget varar för evigt.

Hur ärlig kan man vara i sina inlägg med tanke på att vissa modebloggar är sponsrade?

– Tror inte att sponsring påverkar så mycket. Man kan känna viss press att plocka fram extra mycket plagg att skriva om. Läsarna är petiga och de märker oftast om man är köpt.

Cecilias modeblogg.