Trendsättare och reklampelare

Kenza Zouiten: Fler företag kommer att marknadsföra sina produkter via modebloggar

NÖJE

Kenza Zouiten driver en modeblogg som enligt Bloggportalen har över 120 000 besökare i veckan.

Intresset för mode är stort bland unga tjejer och olika företag passar på att använda sig av modebloggare för att sprida reklam.

– Men jag bloggar bara om det jag tycker är snyggt, säger Kenza.

Hon ligger just nu som nummer ett på topplistan över de mest besökta privatbloggarna i Sverige. Tjejer som bloggar privat om mode har lika mycket inflytande på sina läsare som de traditionella modetidningar.

Kenza blir kontaktad av olika företag som erbjuder henne olika produkter att skriva om, men det är ingenting som påverkat hennes bloggande, säger hon.

– Jag får många förfrågningar från olika företag men jag känner ändå att jag vill skriva om mig själv och det jag tycker är snyggt inom mode.

Ändå är både hon och företaget hon samarbetar med medvetna om att Kezna påverkar ganska mycket av deras försäljning.

– Skriver jag till exempel om en väska eller liknade så kan den ta slut i butiken, berättar hon.

"Bloggvärlden blir större och större"

Även om hon har stor påverkan på unga modeintresserade tjejer förstår hon ändå inte att det är så många som inspireras av henne. Att hennes blogg tilltalar så många läsare tror Kenza beror på att hon själv shoppar mycket och jobbar som modell.

– Det är många som vill bli modeller och de är nyfikna på yrket och allt som har med det att göra.

Kommer de flesta som börjar modeblogga att gå över till att marknadsföra klädkedjornas produkter?

– Bloggvärlden blir bara större och större. Varje dag dyker det upp nya modebloggar och jag tror att allt fler företag kommer att marknadsföra sina produkter via modebloggar.

FAKTA

Kenza Zouiten

Ålder: 16

Bor: Nacka

Sysselsättning: student och modell

Intressen: modellandet, kompisar, pojkvännen, resor och musik

Framtidsplaner: Vill helst inte bli stor, men någon gång i framtiden vill hon jobba inom mode.

Blogg: Kenza