Bli proffs på att näthandla

Drömklänningen bara ett par musklick bort

NÖJE

Hur gör jag? Hur funkar storlekarna? Vad kostar det? Det rasar in frågor om nätshopping till oss. Här är Sofis modes bästa tips.

Lite basics

Börja med att kontrollera att webbshoppen levererar till Sverige. Ta reda på leverans­tiden så att du inte blir utan klänning på festen.

Hitta rätt storlek

Storlekarna kan vara annorlunda när du beställer från utlandet. På www.i18nguy.com/clothing.html kan du enkelt omvandla måtten till svenska storlekar.

Syna företaget

Om adress, e-post och telefonnummer saknas bör du leta efter ett annat företag.

Skaffa koll på kostnaderna

Hur mycket tillkommer i frakt? Är priset verkligen angivet inklusive porto-, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?

Ditt kontonummer

Skicka det inte via e-post. Kom ihåg att kontrollera dina konto­utdrag så att allt stämmer.

Rätt att ångra dig?

Undersök vilken ångerrätt du har. Här i Sverige gäller fjorton dagar, men i övriga EU och utanför EU gäller andra regler.

Spara all e-post

Skriv ut och spar din beställning och den bekräftelse som företaget är skyldigt att skicka dig. Det är också viktigt att du sparar all e-post du får från företaget.

(Källa: www.konsumenteuropa.se)

FAKTA

Tänk också på det här!

Ett annat, säkrare, alternativ än att betala med kort på nätet är att begära faktura i stället. Se till att du sparar en kopia av vdin beställning. Kontrollera dina kontoutrdrag. Ange aldrig ditt kortnummer om du inte ska köpa något.

(Källa: Konsumentverket)

När du handlar från USA tillkommer svensk införelsemoms på 25 procent och en tullavgift. Tullavgiften varierar. För att räkna ut vad ditt paket kommer att kota kan du gå in på www.tullverket.se

Om du blir lurad av ett företag i ett annat land kan du göra en internationell anmälan. Då kan respektive lands konsumentmyndighet ingripa och förhindra att fler råkar ut för samma sak. Läs mer på www.ecosumer.gov. Gäller ditt klagomål ett företag i Sverige, kontakta konsumentvägledningen i din kommun.

När du handlar över gränserna inom EU och vill ha personlig hjälp att lösa en tvist kan du vända dig till Konsument Europa.

Ingen frakt till Sverige?

Vill du shoppa från en amerikansk sajt som inte skeppar till Sverige? På www.myus.com kan du fixa en amerikansk ”brevlåda”. Därifrån skickas sedan varorna vidare hem till dig i Sverige.