”Vi förfasades, blev förbannade”

NÖJE

Fylligare läppar i utbyte mot gratisreklam i bloggen.

Det erbjudandet, från bioteknikföretaget Q-med, fann några av Sveriges mest populära kvinnliga bloggare nyligen i sina inkorgar.

Ett helt års gratis skönhetsingrepp till priset av några blogginlägg? Ja tack, svarade någon. I helvete heller, tänkte andra. Mejlet lades upp på bloggar, medierna nappade.

Moralpanik utbröt.

De upprörda känslorna handlar knappast om att sluga företag erbjuder ”gåvor” till framgångsrika bloggare i hopp om att bli omnämnda. Sådana mejl är lika vanliga i deras inkorgar som erbjudanden om Viagra och Rolexkopior är i min.

”Vi har bloggare som skriver om oss. Så fungerar det överallt. Den bästa marknadsföringen är oftast när någon rekommenderar något”, säger en medarbetare på en skönhetsklinik till Metro.

Ja, så fungerar det överallt. Men just den här gången slog man bakut. Att bjuda unga, snygga tjejer på injektioner i läpparna är att gå över gränsen. Fortfarande.

Frågan är hur länge vi kan stå emot.

För tolv år sedan förenades svenskarna i ett gemensamt ramaskri. Då sände SVT första säsongen av det nya programkonceptet ”Expedition: Robinson”. Tittarna rasade över det fasansfulla i att rösta ut varandra på bästa sändningstid.

Den första utröstade deltagaren tog sitt liv och SVT:s programchef tvingades avgå. Några år senare fyllde mobbningsteven tablåerna. Häromveckan berättade Aftonbladet om hur skolklasser fick i uppgift att rösta fram klassens jobbigaste elev – och rösta ut de två man inte ville ha kvar i klassen.

Gränserna förflyttas. Och det ligger i plastikföretagens intresse att de gör det.

Plastikklinikernas mål är att framställa skönhetsoperationer som en del av en medveten människas livsstil och vardag.

Ingreppen ska bli lika självklara som att måla ögonfransarna. Och de är på god väg. Sedan Akademikliniken i Stockholm öppnades 1991 har antalet årliga plastikoperationer blivit nästan 17 gånger så många. På sajten Improveme.se, Nordens största skönhetssajt, ägnas en tredjedel av innehållet åt plastikkirurgi. Ingreppen likställs med makeup, hårvård, kost och träning.

Att Q-meds erbjudande till de unga bloggarna skulle skapa rubriker var ingen självklarhet. I en tid då skönhetsingrepp blivit alltmer accepterade hade det kunnat gå obemärkt förbi.

Men vi blev upprörda. Vi förfasades, blev förbannade. Vi är inte redo att se kroppen som en livsstilsprodukt som kan köpas lika enkelt som ett läppstift från Åhléns.

Det är ett gott tecken.

Så länge vi fortsätter att bli förbannade befinner vi oss på rätt sida av gränsen.

Låt oss stanna där.

FAKTA

Annika Marklund

Ålder: 25. Bor: I en etta på Kungsholmen i Stockholm.

Gör: Frilansskribent, modell och krönikör i Sofis mode.

Familj: Mamma, pappa, styvpappa och tre syskon, vänner och kärlek.

Lagar: Färsk tomatpasta med fetaostsås. Try it, you’ll like it!

Dricker: Har återupptäckt barndomskärleken Fanta. När, hur och varför fick jag för mig att läsk var äckligt? Bubblor i näsan är ju bara härligt.

Kollar på: Femte säsongen av ”Entourage”.

Annika Marklund