Det är ingen trend - det är en revolution

Annika Marklund om kvinnans nya makt.

NÖJE

Allt är som vanligt men helt annorlunda.

Blottad solbränd hud, långa gyllenbruna lockar, piercad navel ovanför röda bikinitrosor. Ett inbjudande leende rakt in i kameralinsen.

Omslaget till Playboys decembernummer är precis så sexigt som man kan förvänta sig. Den avklädda kvinnan som pryder det, modellen och skådisen Carol Alt, är däremot ingen vanlig Playboy bunny. Samma dag som tidningen kom ut firade hon sin födelsedag.

Hon fyllde 48.

Något har hänt. De medelålders kvinnorna har börjat ta plats. Du har knappast missat dem.

Tecknen är för många, för tydliga. Två av de överlägset största biosuccéerna 2008 – ”Sex &the city” och ”Mamma mia!” – kretsar kring kvinnor över fyrtio

som festar, jagar karlar, hittar kärleken och lever livet som vore de … riktiga människor. Detta i en filmbransch där det varit en allmänt vedertagen sanning att det inte finns någon marknad för medelålders skådespelerskor – så länge de inte kan tänka sig att spela elaka mormödrar.

2008 var också året då amerikanerna var svindlande nära att rösta fram en kvinnlig presidentkandidat. På hemmaplan gjorde Mona Sahlin, 51, sitt första helår som partiledare för socialdemokraterna.

De kallar det en trend.

”Nu är det inne att ha åldern inne”, skriver tidningen Metro.

Trendanalytikerna är ense: det trendigaste du kan vara just nu är medelålders kvinna.

Det låter vackert. Det är det inte.

I trendens natur ligger att den är övergående.

Innelistan i dag, utelistan i morgon. Men nu handlar det inte om småblommigt eller höga midjor. Det handlar om människor som var flickor och unga kvinnor i en tid som gav dem chansen att utbilda sig, tala till punkt och bli mer än sidekicks åt sina män.

Nu har de minst ett halvt liv kvar att leva, och de tänker leva det utan att gömma sig, utan att be om ursäkt. Oavsett om de väljer att kåta upp killar

från herrtidningsomslag, fylla biosalonger eller förändra världen. Det är ingen trend. Lika lite som Barack Obamas seger och Rihannas musikaliska

framgångar tyder på att afroamerikaner är trendiga just nu. Att påstå det är att blunda för förändringarna, att förminska det storartade som håller på att ske.

Vi är redo att se medelålders kvinnor som människor.

Det är långt mycket mer än en trend. Det är ett förebud om en revolution.