På väg mot toppen - trots kristider

Lågkonjunkturen märks inte på det svenska modeundret

Valérie Aflalo Freij.
Valérie Aflalo Freij.
NÖJE

Det svenska modeundret trotsar lågkonjunkturen och blomstrar mer än någonsin.

Jag vill påverka människor positivt

Henric Olsson
Henric Olsson

Nyårsfyrverkerierna sprakade utanför fönstret när den före detta modellen Henric Olsson och hans vän Juan Carlos vände och vred på sina liv. Ville göra någonting annorlunda och meningsfullt.

Det var två år sedan.

I dag är deras företag Evenagamba välgörande verklighet – och på stark uppgång i USA. Företaget, som nischar sig på goda, världsförbättrande budskap på kläderna, finns nu på Bloomingdale’s och ett exklusivt ”by appointment only”-showroom på Broadway. Bland annat. London, Paris och Tokyo står för dörren.

– Som ny designer ville jag skapa en story med våra kläder, ett designkoncept som påverkar människor positivt, säger Henric Olsson.

Sagt och gjort. På hans tröjor finns det symboler för girighet, korruption och våld; alla de negativa samhällstendenser som han och Juan Carlos ville jobba emot. Dessutom drömde de om att hjälpa fattiga människor genom att producera kläderna i ett utvecklingsland – men inte Kina eller Indien på grund av ländernas exploatering av arbetskraft för snabba pengar.

I stället hittade designerduon ett familjeföretag i Peru där de själva kunde följa arbetet från start och ge arbetarna en bra lön. Namnen på alla som har deltagit i tillverkningen står på insidan av plaggen.

– Mitt bästa minne var helt klart första gången jag såg min design ta fysisk form. Att se idén gå från papper till fysiskt plagg till att hänga på ett stort varuhus, det var fantastiskt. Jag minns också första gången vi åkte till Peru där kläderna tillverkas. Jag kommer ihåg att jag bara gick runt med ett leende på läpparna hela tiden och tänkte det här är verkligen mitt arbete nu.

Jag fick slåss för klänningarna

Valérie Aflalo Freij är den före detta Fröken Sverige som numera kör på som ett modelok genom Europa.

På premiären av filmen 27 dresses dök Malin Åkerman upp i en klänning designad av Valérie Aflalo.
På premiären av filmen 27 dresses dök Malin Åkerman upp i en klänning designad av Valérie Aflalo.

– Jag tog en stor risk när jag satsade på att bara göra festklänningar. Jag började med jordnära kulörer på plaggen, men när jag började jobba med mer färg blev företaget riktigt framgångsrikt, säger hon.

Hon startade sitt eget märke Valérie för fyra år sedan. Då trevade hon sig fram bland basplagg som koftor och blusar, men märkte snart att det var hennes klänningar som sålde bäst.

– Det är dessutom de jag tycker är roligast att göra. Men visst var det tufft i början. Mina samarbetspartners tyckte att jag skulle fortsätta göra basplagg. Jag fick verkligen slåss för att satsa på klänningarna, som nu utgör 80 procent av min kollektion.

Valérie Aflalo Freij reste själv runt till leverantörer i början för att hitta folk som kunde sy upp hennes kläder i tid. I dag är det mamma Anki som basar för företagets administration. Pappa Pierre, han som från början förde in modeintresset i familjen genom sitt företag Gents wear, fungerar som rådgivare.

Kändisarna älskar hennes kläder. Kompisen och Hollywoodstjärnan Malin Åkerman har bidragit med lite extra draghjälp genom att låta pressfotograferna föreviga henne i Valéries klänningar på röda mattan, bland annat på premiären för filmen ”27 dresses”, och Camilla Läckberg, Jessica Andersson och Carina Berg pratar också gott om modellens nya designkarriär.

– Just nu blir jag inspirerad av sagor, såväl John Bauer som Elsa Beskow, jag utgår från vad jag själv saknar och vill ha. Vårkollektionen började med tankar på Aladdin och Tusen och en natt, men slutade i en mer glamourös stil. Det är så roligt att se hur tankarna kan vandra och drömmar bli verklighet.

Annica Paulsson-Haglund
Annica Paulsson-Haglund

Vi vill använda ekologiska tyger

Få studenter från tillskärarakademin möts av sådana applåder.

För aldrig hade Annica Paulsson-Haglund kunnat tro att intresset för hennes eget märke Ninii skulle vara så stort.

– En amerikansk riskkapitalist ville bli delägare i Ninii. Nu är 150 plagg levererade till Los Angeles för att testa marknaden, sedan får vi se hur det går. Vi har fått fin feedback, säger Annica Paulsson-Haglund.

Hon var 26 år när hon startade företaget, som lånat sitt namn av en gammal väns finska efternamn Niinivirta.

– Märket står för kontrasten mellan det uppklädda glamourösa och vardagsklädseln.

Ninii.
Ninii.

Stilen är skandinavisk, stilren och enkel men alltid med en speciell skärning, knäppning eller detalj, säger Annica Paulsson-Haglund.

Efter tillskärarakademin fick hon genast beställningar på sin första kollektion – och sedan var designkarusellen igång. Små hinder och missar – som att leverantörer skickade fel tyger till fel adress – blev en del av hennes nya modevardag.

– Men det är ju en del i resan att växa sig större, det löser sig alltid. Nu har jag och min kompanjon Suzanne precis startat aktiebolag, det kräver en hel del jobb utöver en vanlig arbetsdag.

Just nu jobbar duon med att knuffa igång försäljningen i Sverige och Norge – och på sikt i flera länder.

– Vi vill också att Ninii ska behålla sitt miljötänk i form av närproducerat material. Längre fram hoppas vi kunna använda ekologiska tyger, säger hon.

FAKTA

Bästa företagartipsen

Ställ tusen frågor

Henrics bästa företagartips:

» Omge dig med människor som verkligen vill att det ska gå bra for dig. Ställ tusen frågor till de goda människorna runtom dig - det är så du lär dig.

» Är du missnöjd med din situation - ta tag i den!

» Ha roligt. Njut av hela erfarenheten. Om du bara jobbar och stressar falnar passionen och då saknas gnistan som tar dig igenom problemen som ligger runt hörnet.

Namn: Henric Olsson.

Ålder: 30 år.

Bor: New York.

Gör: Är Creative director för Evenagamba.

Ha roligt!

Valéries bästa företagartips:

» Hitta din nisch. Fundera på vad du själv tycker om och vad som saknas på marknaden.

» Ha en tydlig målsättning.

» Glöm inte bort att ha roligt.

Namn: Valérie Aflalo Freij.

Ålder: 32 år.

Familj: Treårig dotter.

Bor: Stockholm.

Gör: Är kläddesigner för egna märket Valérie.

Dela med dig

Annica Paulsson-Haglunds bästa företagartips:

» Dela med dig av kontakter, tips och annat till folk, du får så mycket tillbaka.

» Ställ ut på mässor, till exempel Rookiemässan. Då kan du nå modebranschen och göra dig ett namn.

» Samarbeta och nätverka med andra i liknande situation. Entreprenörer, designers, fotografer och så vidare.

Namn: Annica Paulsson-Haglund.

Ålder: 29 år.

Bor: Malmö.

Gör: Jobbar som designer och projektledare.

Exporterar för 10 miljarder

» Den svenska modebranschen omsatte 75,1 miljarder kronor 2008.

» I dag arbetar närmare 300 000 personer inom den svenska modeindustrin och den står för runt fem procent av vår BNP.

» Svensk klädexport har ökat konstant de senaste åtta åren. Förra året exporterades kläder för mer än 10 miljarder kronor. Och då är inte de stora klädkedjorna som H&M inräknade, eftersom deras kläder går direkt till slutdestinationen från de länder där de är tillverkade.

» Av alla svenska modeexportörer är Peak Performance den största. År 2007 exporterade företaget för 630 miljoner kronor.

Källa: Regeringen, Modebranschrådet, SEB

AV: Caroline Engvall