Ny toppdesigner jobbar med H&M

Sonia Rykiel fixar julens lyxigaste underkläder

Sonia och dotterna Nathalie Rykiel firar efter visning i Paris 2008.
Sonia och dotterna Nathalie Rykiel firar efter visning i Paris 2008.
NÖJE

Snart dyker skorna från Jimmy Choo upp i H&M-butikerna men redan nu presenterar man nästa designerhus som gör ett samarbete med modekedjan. Näst i raden är Sonia Rykiel.

Nathalie Rykiel
Foto: Matthieu Salving
Nathalie Rykiel

5 december och lagom till julhandeln släpps nästa berömda samarebetskollektion. H&M har gått i täten för denna typ av samarbete, där en exklusiv designer gör en klädkollektion i begränsad upplaga till mer humanare priser än vad deras namn annars antyder. I år gör skokonstnären Jimmy Choo en kollektion med både skor och accessoarer som släpps i butik i november.

Dags igen

Redan månaden efter släpps alltså nästa storsamarbete. Denna gång med en av modevärldens stora ikoner, Sonia Rykiel. Inom samarbetet sker också två nya premiärer. Dels är det första gången man gör damunderkläder i kollektionen, dels kommer plaggen även att säljas i Sonia Rykiels fina butiker världen över och inte endast i H&Ms butiker, som tidigare varit fallen.

Två faser

Samarbetet är uppdelat i två faser. I december släpps underklädesplagg och accessoarer. 20 februari 2010 släpps sedan en andra kollektion som inriktar sig på stickade plagg och accessoarer. Väl passande ett modehus med ”the Queen of Knits” (drottningen av stickat) som grundare. Den andra kollektionen innehåller även plagg och accessoarer för flickor i åldern 1,5 till 8 år.

– Sonia Rykiel är en av modevärldens stora ikoner som har skapat en unik feminin, Paris-chic och modern stil i kombination med funktionella, bekväma och lättburna plagg. Hennes attityd och utstrålning väcker beundran bland kvinnor i alla åldrar över hela världen. Vi älskade den chica lekfullheten på visningen vid Sonia Rykiels 40-årsjubileum – och i samma anda handlar den här kollektionen om att frossa i fantastiska underkläder, när vi började arbeta på den tillsammans med Rykiel kunde vi knappt sluta, säger H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch.

Mor och dotter

Sonia Rykiel startade sitt modehus 1968 och hennes stil kännetecknas av svarta plagg, synliga sömmar, spets, strass, färgstarka ränder och sina stickade tröjor som har blivit en form av signaturplagg.

Sonia Rykiel är den enda franska koncernen i modebranschen som fortfarande är helt familjeägd och oberoende. Sonias dotter Nathalie Rykiel gick så småningom in i företaget och är numera chef och konstnärlig ledare.

– Ett kännetecken för Sonia Rykiel är att vända sig till alla kvinnor eftersom mode inte handlar om pengar, utan snarare om en känsla. Det här samarbetet speglar verkligen vårt sätt att tänka. Underklädeskollektionen Sonia Rykiel pour H&M är en fantastisk möjlighet att sprida Rykiels modefilosofi till ett stort antal kvinnor runt om i världen, och det är dessutom en underbar avslutning på året. Den stickade kollektionen är ett perfekt sätt att välkomna en ny och färgsprakande säsong, säger Nathalie Rykiel.